Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Få kvinnliga skribenter på invandringsfientliga sajter

Männen dominerar bland skribenterna på invandringsfientliga sajter. Bara sju procent av alla artiklar som publiceras är skrivna av kvinnor, berättar SvD.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Juni 2016, 10:09
Uppdaterad: 02 Juni 2016, 10:09

Ämnen i artikeln:

AvpixlatSvD

Rapporten "Migrationen i medierna – men det får en väl inte prata om?” presenterades under tisdagen. I studien har forskare, statsvetare och journalister undersökt hur medier rapporterar om invandringsfrågorna.

Kristoffer Holt är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Han har intervjuat 12 personer – bland annat flera chefredaktörer bakom sajterna Avpixlat och Nya Tider.

Han har gått igenom ett stort material av artiklar och texter från både, så kallade "alternativa medier" och "main-stream medier".

En övervägande majoritet av de som skriver artiklarna är män. Sju procent av artiklarna skrevs av kvinnor jämfört med 42 procent kvinnliga skribenter i traditionella medier, berättar SvD.

"Det skiljer sig i synen mellan könen när det gäller invandring generellt sett i samhället, så det är kanske inte så överraskande att det är fler män som skriver här än kvinnor. Men en stor del artiklar kunde vi inte koda eftersom många skriver anonymt", säger Kristoffer Holt till SvD.

Dessutom refererar sex av tio texter på invandringsfientliga webbplatser till nyheter som kommer från "vanliga" tidningar, bloggar, radio och tv, vilket gör dem beroende av traditionella medier för sin existens.

"Det intressanta är i hur de ser på sig själva, som en typ av medier som existerar i relation till de stora massmedierna. De ser sig som ett komplement och kan inte existera utan de vanliga medierna", säger Kristoffer Holt till SvD.

Ämnen i artikeln:

AvpixlatSvD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.