Expressens Extra först ut i Ipad

2010-11-19 13:14 Martin Schori  

Snart lanseras Sportbladet i Ipad - men Expressen hann först med Extra. Det är viktigt att signalera att man tror på nya mediekanaler, säger chefredaktören Thomas Mattsson.

- Vi kommer att göra flera lanseringar i Ipad och Extra är en av dem. Vi tror att Extra med sina bilder på kända människor kan upplevas som en produkt som är lämpad för Ipad. Den vänder sig till en målgrupp som är teknikvana och vill vara early adopters, säger chefredaktören Thomas Mattsson till dagensmedia.se.

Appen blev godkänd hos Apple i dag, fredag. Därmed spöar man konkurrenten Aftonbladet, som snart lanserar Sportbladet i Ipad.

– Det känns roligt att vara först. Det är viktigt att signalera att man tror på nya mediekanaler. Det kan också vara viktigt internt, säger Thomas Mattsson.

Tidningen ligger dock långt efter Aftonbladet när det gäller Iphone. En lansering av en Expressen-app har försenats flera gånger.

– Vi har en app med Expressen TV, men vi har ännu inte lanserat en generell app. Men vi jobbar med det, säger Thomas Mattsson.

Hur ser du på intäktsmöjligheterna?

– Vi är vana att ta betalt för tidningen och både vi och Aftonbladet har hög betalningsgrad. Vi hoppas att det finns en betalningsvilja även för innehållet i Ipad. Om det stämmer tror vi att Ipad kommer att vara lämpad för just kvällstidningar.

Ipad finns ännu inte i Sverige, men många tidningar är på väg in i plattformen. Både Svenska Dagbladet och DN är på väg att ta fram egna appar, men ingen av de har avslöjat lanseringsdatum.

Bonnier har två egan plattformar för Ipad, Mag Plus och News Plus. Expressens Extra ligger dock inte på någon av dem. Istället har man valt Adobe.

– Det finns lite olika plattfromar och i det här fallet passade Adobe bäst, säger Anna-Clara Welander på Expressen.

Extra kostar 15 kronor i App Store.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt