Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Expressen tar andelar på nätet

Publicerad: 8 December 2010, 05:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Expressen.se nådde en fjärdedel av svenskarna i oktober, en rejäl ökning jämfört med förra året. Aftonbladets sajt är dock fortfarande dubbelt så stor.


Ämnen i artikeln:

Expressen.seExpressenAftonbladet.seDN.seOrvesto InternetAftonbladet

Expressens sajt nådde 1 856 000 personer i veckan i oktober, en räckvidd på 25,4 procent av befolkningen. Det visar Orvestos internetmätningar för månaden.

Det är en liten minskning jämfört med september då riksdagsvalet lyfte räckvidden till 27,8 procent, men en rejäl ökning jämfört med oktober förra året. Då nådde Expressen 1 489 000 personer, en räckvidd på 20,6 procent.

Även Aftonbladet har ökat sin räckvidd jämfört med förra året, men sajten ökar långsammare än konkurrenten. Aftonbladet.se nådde 3 599 000 läsare i oktober, jämfört med 3 426 000 samma månad 2009. Räckvidden ökade från 47,4 till 49,3 procent.

I september var Aftonbladets räckvidd på webben 50,6 procent.

Även DN.se har ökat räckvidden rejält det senaste året, från 10,4 procent och 750 000 läsare i oktober 2009 till 15,4 procent och 1 126 000 läsare i år. Svd.se ligger i stort sett still med en räckvidd på 9,5 i oktober 2010, jämfört med 9,3 procent 2009. Sajten når 693 000 personer.

Bonniernätverket Ilikes sajter har tappat i räckvidd, från 693 000 personer och 9,6 procent i oktober 2009 till 7,8 procent och 567 000 läsare i år. Även Mittmedia, IDG, Reseguiden, SMP och Spray har tappat besökare under året.

Se de största sajternas veckoräckvidd i oktober i listan till höger.

Om mätningen

Orvesto Internet består av en trafikmätning och en panelundersökning. Resultatet bygger på panelundersökningen och informationen har inhämtats genom att surfandet hos ca 15 000 boende i Sverige i åldrarna 15-79 år har registrerats tekniskt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev