Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Expressen skickar reklam via pushnotiser

Publicerad: 28 Augusti 2015, 08:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

UPPDATERAD. Expressen använder Apples positionstjänst Ibeacon för att skicka erbjudanden till användarna.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Ibeacon lanserades som en del av Apples iOS7. Det är en så kallad positionstjänst för inomhusbruk som använder sig av blåtandsteknik. Genom Ibeacon kan exempelvis butiker få information om hur konsumenter rör sig.

Den tekniken testar nu Expressen och Bonnier i ett samarbete med Pocketshop. Det innebär att användare som har Expressens app installerad och har godkänt pushnotiser får ett reklammeddelande från Pocketshop när man befinner sig i närheten av butiken på Arlanda.

”Detta är ett sätt att använda digitala hjälpmedel för att driva till fysisk butik. Vi testar nu och man kan kalla detta för en fysisk retargeting. Vi är fortfarande i en testfas och vill inte än gå ut med resultat, men vi tror att det blir viktigare och viktigare att koppla ihop digitalt och fysisk miljö”, skriver Alexander Lydecker, annonsdirektör på Expressen, i ett mejl till Dagens Media.

Thomas Mattsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Expressen:

– Vi fortsätter att testa nya möjligheter för annonsörerna att nå sina möjligheter, och gänget på Expressen Studio kommer hela tiden med kreativa förslag till hur reklamköparnas investeringar kan bli mer effektiva. Det här tyckte vi var en bra idé, hoppas att den hjälper både den som vill köpa och sälja böcker.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.