Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Expressen sjösätter plustjänst

Publicerad: 27 mars 2014, 12:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

På sin sajt har tidningen numera flera låsta artiklar.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Expressens läsare får tillgång till plustjänsten genom att registrera sig på sajten.

– Vi erbjuder extrainnehåll för registrerade användare och det utan kostnad för besökaren, det är alltså en sorts "gratis-plus" som vi nu testar och som därför bara exponeras för en del av publiken. Alla som kommer till Expressen.se möts inte av den här tjänsten än, så bara några dagar in i det här testet är vi lite försiktiga med att dra slutsatser, skriver Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen, i ett mejl till Dagens Media.

Dagens Media har tidigare berättat om "registreringsväggen" i en artikel där Thomas Mattsson förklarar varför han inte vill använda en betallösning. Den inställningen verkar chefredaktören stå fast vid.

– Till skillnad från många andra desktopsajter så ökar Expressen.se fortfarande trafiken trots att vi också har kraftig tillväxt mobilt. Det sker alltså ingen "kannibalisering" ännu och vi vinner marknadsandelar mot vår konkurrent på flera plattformar, så i nuläget vill vi inte äventyra den positiva utvecklingen med en för offensiv betallösning, uppger han i mejlet och fortsätter:

– Men vi följer förstås alla trender på kvällstidningsmarknaden. Aftonbladet.se har en relativt öppen sajt med en plusfunktion som erbjuder listor och tjänster och som lockar in kunder med erbjudanden. Tyska Bild Zeitung har också en öppen sajt men med tre olika prisnivåer för plus och den dyraste nivån innehåller exklusiva fotbollsmål från Bundesliga. Det händer mycket, och vi försöker hänga med.

Med registeringen kan Expressen få en uppfattning om sin läsarbas, och utifrån denna anpassa olika erbjudanden och annonslösningar.

– Syftet med Expressens registreringstjänst är att skapa en medlemsbas, öka kunskapen om vår publik, erbjuda annonsörerna en mer definierad målgrupp och skapa bättre underlag för framtida strategibeslut.

Tidningen har sedan tidigare haft viss läsarregistrering, på bland annat sajten Mitt Kök. När man nu går in i den bredare plus-satsningen har man redan hundratusentals registrerade medlemmar, uppger Thomas Mattsson.

LÄS OCKSÅ:

Därför vill Thomas Mattsson inte ha en betalvägg

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.