Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Expressen pudlar om Youtubestatistiken

Publicerad: 10 december 2012, 08:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

I helgen publicerade expressen.se en artikel om att Expressen TV är störst på Youtube bland mediebolagen i Sverige. Detta stämmer dock inte.


Ämnen i artikeln:

Expressen

I artikeln, som publicerades i lördags, skriver expressen.se att de hamnade på nionde plats på Googles sammanställning av de mest sökta orden, men att de på Youtube däremot är störst bland de svenska mediebolagen.

Men SBS "Vakna med the Voice" har ungefär 14 miljoner fler visningar.

Hur har ni gjort er faktakoll?

– Det är väldigt lätt, vi får ju statistik av Youtube där alla mediebolagen är med, säger Anna Rastner, redaktionschef för Expressen digitala medier.

Expressen TV:s Youtube-kanal har i skrivande stund 34 129 168 videoklippsvisningar. SBS-ägda "Vakna med The Voice", som sänds i radio och på Kanal 5 varje vardagsmorgon, har däremot 48 021 311 visningar på sin Youtube-kanal.

När dagensmedia.se informerar Anna Rastner om att "Vakna med The Voice" har ungefär 14 miljoner fler visningar vill hon gå igenom statistiken. När hon återkommer har hon en förklaring:

– Vi jämför oss med andra nyhetsbolag, till exempel SVT, TV4, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Bland dem är vi störst. Det är lite fel att det står mediebolag i artikeln, det ska alltså vara nyhetsbolag, säger hon och fortsätter:

– "Vakna med The Voice" gör ett jättebra jobb, det kan vi inte ta ifrån dem.

Sofia Hvenström

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.