Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Expressen ökar vinsten – växer digitalt

Publicerad: 11 februari 2016, 16:19
Uppdaterad: 11 februari 2016, 16:31

Det var i samband med den stora omgörningen av App store som presenterades före Apple utvecklarkonferens, som bolaget ändrade sina villkor för app-utvecklare.

Expressens annonsförsäljning är nu till 56 procent digital. Samtidigt går Expressen nöje om konkurrenten Aftonbladet i mobilen.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Expressens uppger nu att tidningens resultat för 2015 blev 88 miljoner kronor, efter strukturkostnader om 7 miljoner.

Annonsintäkten ökar med 3 procent, tack vare en fortsatt stark digital tillväxt om 31 procent. 2015 utgjorde intäkter från digitala plattformar 56 procent av Expressens totala reklamförsäljning.

Gunilla Herlitz, vd, lyfter fram Expressens datadrivna verksamhet med stort fokus på trender och uppföljning som bidragande faktor.

– Expressen fortsätter att ha en stabil lönsamhet, och vinsten ökar faktiskt samtidigt som Expressen gör omfattande investeringar i digital utveckling, säger vd Gunilla Herlitz i ett pressmeddelande.

Gunilla Herlitz menar vidare att Expressens publik aldrig har varit större än idag.

– Journalistiken prisbelönas, produktutvecklingen med nya tjänster har aldrig varit mer intensiv och parallellt med detta ökar annonsförsäljningen. Expressen är bidrar verkligen till mediebranschens omställning, fortsätter hon i pressmeddelandet.

Samtidigt firar Expressen Nöje nya trafikrekord i mobilen. KIA-siffrorna för förra veckan, som presenterades i går visar att Expressen Nöje nu gått om Aftonbladets Nöjesbladet.

Expressen Nöje hade under förra veckan 1 989 176 unika besökare i jämförelse med Nöjesbladets 1 885 080.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.