Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Expressen köper nya domäner med tillhörande Facebook-sidor

Publicerad: 11 december 2014, 13:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:19

Expressen fortsätter med strategin att köpa upp domäner med tillhörande Facebook-sidor med många följare.


Dagens Media har tidigare berättat om Expressens och Schibsteds förvärv av "Vi som älskar fredagsmys" respektive "Svenska klipp".

I båda fallen köptes en domän med tillhörande Facebook-sida och gemensamt för båda affärerna är att tidningarna använder sig av sidorna för att driva trafik till sina egna viralsajter.

Efter köpet har Facebook-sidorna fyllts med länkar till både omtalat.nu och lajkat.se.

Nu har Expressen köpt två nya domäner med de tillhörande Facebook-sidorna "Vi som älskar att mysa", som har 385 000 följare, och "Oj, det glömde jag", med 140 000 följare.

Domänen detglomdejag.se registrerades så sent som den 28 november enligt .SE-stiftelsen.

Den senare gruppen har även fått bära namn till den humorsajt som Expressen lanserade tidigare i dag. Enligt uppgifter till Dagens Media ska tidningen ha betalat runt 400 000 kronor för sidorna. Vad gäller "Vi som älskar att mysa" ska den kopplas till en sajt som ännu inte lanserats.

Förvärvet av Facebook-sidorna bekräftas av Dan Edström, chef för sociala medier på Expressen.

– Ja, vi har köpt domänen "Oj, det glömde jag". Det är exakt samma typ av affär som vi gjorde gjorde med "Vi som älskar fredagsmys", säger han till Dagens Media.

Om metoden att köpa upp Facebook-sidor kommer att vara en fortsatt strategi från Expressens sida vill han inte kommentera.

Att det skulle handla om att föra Facebook-användare bakom ljuset genom att fylla sidorna med Expressen-länkar anser han dock inte.

– Jag har för mig att vi har skrivit på "Vi som älskar fredagsmys" att det är vi som har köpt den. Vi hymlar inte med att vi gjort detta, säger Dan Edström och fortsätter:

– Vi hoppas att vi ska leverera intressant material till följarna. Materialet som vi postar är inom samma genre som man har lagt upp tidigare. Aftonbladet gjorde precis samma med "Svenska klipp".

Om ni inte hymlar med detta, varför berättar ni inte i era pressmeddelanden att er nya humorsajt "Oj, det glömde jag" egentligen är en Facebook-sida?

– Det skulle vi kunnat göra, jag vet inte varför det inte är med. Men vi har inte köpt en Facebook-sida utan en domän.

Skulle ni ha köpt domänen om det inte hade följt med 140 000 följare i affären?

– Värdet på sidan ökar ju så klart. Hade det varit en domän med tre följare hade det inte varit intressant. Det är en fungerande verksamhet vi tar över.

Får ni ens göra så här? Vad säger Facebook?

– Köper man en domän är det naturligt att man tar över Facebook-sidan som hör till. Det är inte konstigare än att Sydsvenskan har kontroll över Helsinborg Dagblads-sida efter att de köpte tidningen. Det hela är är avstämt med Facebooks användarregler.

Vad betalade ni för sajterna?

– Det tänker jag inte berätta. Det är en affärshemlighet.

LÄS ÄVEN:

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev