Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Expressen kan lämna Kia: "Orimligt i längden"

Publicerad: 20 Januari 2017, 14:24
Uppdaterad: 23 Januari 2017, 14:05

"Det blir lustigt att säga att man kliver av en gemensam mätvaluta, som levererar faktiska, jämförbara siffror, för att man vill vara mer transparanta. Att Schibsted väljer att gå ur Kia-index innebär en förminskad transparens för hela branschen", säger Peter Machké.

Expressen hintar om att även de kan komma att överge Kia-index. "Orättvist att Aftonbladet kan tanka ned siffror för Expressen när de inte delar med sig av någon data", säger Peter Machké, chef för Kia-index.


Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladetKia-indexSchibstedOrvesto Internet

I mellandagarna meddelade Schibsted att samtliga av koncernens sajter kommer sluta att redovisas i Kia-index, som man upplever förlorat sin relevans. Schibsted vill fokusera på unika individer – istället för antal webbläsare.

Att Schibsted valt att bryta med den officiella mätvalutan har retat upp Expressen, som kort därefter skickade ut ett pressmeddelande där man ville klargöra hur marknadsandelarna egentligen fördelar sig.

Att Aftonbladet inte längre kommer redovisas i Kia-index menar Expressens analyschef Josefina Rickardt betyder mindre transparens och sämre möjligheter till branschöverblick för annonsörer, samarbetspartners och mediebolagen själva.

– Mindre öppenhet är aldrig bra, vi behöver mer öppenhet. Vi är ett datadrivet företag och tycker det är en självklarhet att följa upp vårt arbete, sade hon till Dagens Media vid tillfället.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson öppnade dock i ett blogginlägg i förra veckan för att även Expressen kan komma att överge Kia-index.

Han skriver: "Det är naturligtvis orimligt att i längden ensidigt ge en sådan inblick i vår publikstatistik".

Peter Mackhé, som är t.f chef för Kia-index, säger till Dagens Media att de ännu inte har fått några indikationer på att Expressen ska lämna. 

– Vi söker just nu både Thomas Mattsson och Expressens analyschef för att få ett utlåtande på vad och hur de tänker om utvecklingen kring Kia-index, men har ännu inte hunnit få några svar. Men som Thomas Mattson säger är det lite orättvist att Aftonbladet varje vecka kan tanka ned siffror för Expressen på Kia-index, när de inte delar med sig någon data i sin "transparens". Tyvärr kan vi från Kia-index inte göra något åt den saken, säger han och fortsätter:

– Vi arbetar dock stenhårt med att vidareutveckla vår digitala valuta i form av veckans internettrafik, med ännu fler datapunkter - som sociala medier - och vi skulle vilja föra en dialog med alla som är med i Kia-index. Däribland Expressen så att vi får in deras önskemål till det nya Expertteamet som ska ta fram riktlinjer och nya tjänster.

"Bara de initierade har tillgång till faktiska siffror"

När Schibsted meddelande att man överger Kia-index, sade Anders Nylander, som är vd på Schibsted Sales and inventory, till Dagens Media att man måste se till att ekosystemet mäts på ett "transparent och korrekt sätt".

Motsägelsefullt, menar Peter Mackhé. 

– Det blir lustigt att säga att man kliver av en gemensam mätvaluta, som levererar faktiska, jämförbara siffror, för att man vill vara mer transparanta. Att Schibsted väljer att gå ur Kia-index innebär en förminskad transparens för hela branschen, säger han.

Han pekar även på att konkurrenten Orvesto Internet, som Aftonbladet kommer fortsätta att redovisa räckvidd i, inte är lika tillgängligt för alla som Kia-index, där vem som helst kan gå in och verifiera förra veckans trafiksiffror.

– Det kostar stora pengar att få tillgång till Orvesto Internet. Det innebär att helt plötsligt att bara att de som är initierade har tillgång till faktiska siffror, och det är väldigt olyckligt för annonsörerna att inte enkelt kan dubbelkolla de trafiksiffror man fått presenterade för sig vid till exempel ett säljmöte, säger han och fortsätter:

– Anledningen till att Schibsted väljer att gå ur Kia-index, är alltså inte för att det är en dålig mätning. Det handlar troligtvis om att man helt enkelt inte vill redovisa sina siffror så öppet längre.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev