Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Expressen förnyar Omtalat – tydligare fokus på unga

Publicerad: 19 Januari 2016, 08:09
Uppdaterad: 19 Januari 2016, 08:16

Viralsajten Omtalat ska rikta sig tydligare till unga vuxna – och göra tv om sex.


Ämnen i artikeln:

OmtalatExpressen

Idag lanseras en ny version av Expressens viralsajt Omtalat, som har fått nytt utseende, nya funktioner och även nytt innehåll som i högre grad är egenproducerat.

Den största förändringen blir ett ännu tydligare fokus på unga vuxna som målgrupp. Dessutom ska Omtalat börja publicera egenproducerad tv. Först ut är programmet ”Om Sex” där programledaren Alexandra Algerydh snackar sex och relationer med kända svenskar.

– Det har hänt en hel del på viralsajtsmarkanden sedan vi startade Omtalat sommaren 2014, så nu känner vi att det är dags att ta nästa steg. För att fortsätta vara en stor och viktig aktör är det viktigt att hitta nya grepp och anpassa både utseende och innehåll efter målgruppen, som bland annat förväntar sig rörligt material, säger Johanna Odlander, editionschef för Sociala medier på Expressen, till Dagens Media.

Johanna Odlander menar att man har lärt sig en hel del om målgruppen under tiden som gått sedan starten, framför allt vad gäller beteende.

– Den största delen av våra besökare kommer från Facebook, och i och med att de sociala medierna skapar nya beteenden hos publiken, blir det viktigt för oss att erbjuda nya funktioner utefter det. Nu kommer det bli lättare att röra sig vidare och läsa mer när man kommer in på Omtalat. Idag finns dessutom många uppstickare som konkurrerar om det virala materialet, som är allmängods, vilket gör att vi måste producera mer eget, exklusivt material som har viral potential, fortsätter hon.

I övrigt menar Johanna Odlander att en van besökare kommer att känna igen Omtalats kärna, med berättelser, humor och listor, men att sajten utökats med fler avdelningar. Bland annat en som kallas ”Röster”, som på ett nytt sätt kommer att lyfta fram åsikter ur sociala medier, som kanske inte faller under kategorin vanliga debattartiklar.

– Under året som gått har Omtalat etablerat sig som en av Sveriges största mediesajter i mobilen, och har som all time high haft över 1,5 miljoner unika webbläsare under en vecka. Så det går väldigt bra just nu, och vi hoppas att de här förändringarna ska hjälpa till att stärka oss ytterligare.

Nya Omtalats nio sektioner:

Nyheter

Rättvist

Röster

Livet

Vardagshjältar

Sex och Relationer

LOL

Tech

Nöje

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

OmtalatExpressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.