Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Expressen flyttar in i Snapchat och WhatsApp

Publicerad: 6 Maj 2015, 12:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:02

Expressen tar klivet in i messengertjänsterna WhatsApp och Snapschat för att locka fler läsare och nå en yngre målgrupp.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Expressens snabba tillväxt drivs av kraftigt ökat läsande och tittande i deras mobila kanaler. Enligt en undersökning av Orvesto noterade mediehuset i mars drygt 2,2 miljoner i genomsnittlig räckvidd per dag i alla kanaler. Året innan var siffran 1,8 miljoner. Med den nya satsningen hoppas Expressen på ytterligare expansion i sina digitala kanaler.

– Satsningen är en del av vår utveckling i våra digitala kanaler. Vi har sett att messengertjänster är stort och växer snabbt, därför vill vi anpassa oss och finnas på de plattformarna, säger Johanna Odlander, editionschef för sociala medier på Expressen, till Dagens Media.

Satsningen med messengertjänsten WhatsApp innebär att Expressens läsare kan följa tidningens konto och på så sätt ta del av nyheter från de fyra kanalerna: Nyheter, Opinion, Sport och Nöje. En ny delnings-knapp ska även göra det enkelt att dela material från Expressens sajter i WhatsApp.

– Med WhatsApp kan våra läsare följa Expressens konto och välja mellan våra fyra kanaler för att ta del av rekommenderad läsning beroende på vad man är intresserad av. Det är ett ytterligare sätt för oss att distribuera vår journalistik till en bredare målgrupp.

På Snapchat publicerar Expressenredaktörer i kanalerna Sportexpressen, Omtalat.nu, Expressen Nöje, Expressen Paradiset (Paradise Hotel) och Gamefeed. Målet är främst att nå ut till en yngre målgrupp. En undersökning från Ungdomsbarometern visar att Snapchat är världens snabbast växande sociala kanal, framförallt bland kvinnor, där 71 procent mellan 15 och 25 år använder nätverket regelbundet.

– Den yngre målgruppen finns redan på bland annat Facebook och Instagram. Med Snapchat, som är jättestort bland yngre, vill vi framförallt skapa en relation med våra följare, säger Johanna Odlander och fortsätter:

– Vi ser ett ökat beteende där vi i större utsträckning får saker till oss i våra flöden, vi har blivit vana vid att få nyheter serverade på Twitter och Facebook. För oss är det viktigt att anpassa sig och finnas i alla sociala medier. Dessutom är det en stor möjlighet till interaktion, vilket är superspännande.

Anna Döhmers

jon.demred@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.