Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Experterna om Svenskarna och internet – detta bör marknadsförare ta med sig

Publicerad: 26 oktober 2021, 12:53

Årets rapport visar tydligt vilken kraft Youtube har, menar Sandra Erlandsson på mediebyrån Scream, till höger i bild. Till vänster Rebecka Hjelm, PHD.

Foto: Orbon Alija

Rapporten ”Svenskarna och internet” är här. Vad bör man som marknadsförare ta fasta på, kopplat till användandet av sociala medier, och vad sticker ut? Sociala medier-experterna Sandra Erlandsson och Rebecka Hjelm analyserar siffrorna. ”Att lägga alla ägg i samma korg när vi planerar närvaro på sociala medier blir allt svårare”, säger Sandra Erlandsson.


Ämnen i artikeln:

ScreamPHDSvenskarna och internetFacebookYoutubeClubhouseTiktoksociala medierMediekanaler

Färska siffror över hur internetanvändandet ser ut hos den svenska befolkningen har presenterats av Internetstiftelsen. Rapporten ”Svenskarna och internet 2021” visar att majoriteten (95 procent) av alla internetanvändare har använt sociala medier det senaste året. Populärast är Facebook, Instagram och Youtube men Snapchat och Tiktok har blivit allt viktigare för de yngre. 

LÄS ÄVEN: Från småbolag till nätjättar – Dagens Media tecknar bilden av ett sociala medier-landskap under förändring 

Dagens Media vänder sig till sociala medier-experterna Sandra Erlandsson och Rebecka Hjelm på Scream respektive PHD för att höra vad de tycker sticker ut i siffrorna och vad marknadsförare främst bör ta med sig från rapporten. 

LÄS MER: Experterna: Fallgroparna att undvika när du mäter kampanjer i sociala medier

Sandra Erlandsson är head of social på mediebyrån Scream. Hon tycker att det är intressant att Youtube i år ingår i jämförelse med de andra sociala medierna. 

– Årets rapport visar tydligt vilken kraft Youtube har och hur enormt stort det är samt att användarna alltmer ser det som en social mediekanal. Youtube har ju legat lite i en gråzon i hela branschen, men det här tycker jag är ett steg på vägen mot att räkna Youtube som ett socialt medium ihop med de andra plattformarna, säger hon och fortsätter:

– I rapporten kan vi se att användarna till och med har refererat till Netflix som ett socialt medium och där det blir tydligt att definitionen, precis som rapporten säger, inte är helt glasklar längre. Kan det handla om att användare ser sociala medier mer och mer som en underhållningsplattform? 

Vidare lyfter Sandra Erlandsson att årets rapport även mäter användandet i åldersgruppen 8–11 år där Youtube, Tiktok och Snapchat dominerar. 

– Youtube kanske framför allt för att man inte måste ha ett konto till skillnad från flera av de andra plattformarna där åldersgränsen är 13 år.  

Är det något som förvånar i rapporten?

– Förvånar gör det väl inte längre, men jag tycker det är intressant att se år för år, hur svårt Facebook har att locka in de yngre målgrupperna. Man kan ju verkligen fundera på hur de ska ta sig an den här utmaningen framåt. Faktumet är att användarna på Facebook kommer bli allt äldre om trenden fortsätter så här där de inte fångar in nya användare. Som en annonsplattform som länge kunnat lyfta sin styrka i att man ”kan nå alla”, så ser siffrorna fortfarande dystra ut.

En annan sak som Sandra Erlandsson lyfter är Clubhouse. Enligt rapporten är det endast 2 procent av alla internetanvändare som har använt appen det senaste året. 

– Clubhouse har ju inte tagit sig. Här kan vi tala om en fluga som vaknade till liv, hajpades upp och som sen aldrig blev mer än så här. Hela mediebranschen började prata om appen, om dess potential och det var en snabb trend, både sett till att starta, och till att dö ut. 

Sett till hur internetanvändarna konsumerar nyheter ser Sandra Erlandsson en oroväckande utveckling.

– Jag kan inte undgå att göra en reflektion över att barn och ungdomar har sociala medier som sin främsta nyhetskälla. Det här känns dystert och farligt där dessa plattformar tyvärr ger utrymme för desinformation, säger hon och fortsätter:

– Sedan tycker jag även att det är enormt tråkigt och ledsamt att se hur många som upplever nätmobbing, näthat och utsätts för stötande och obehagliga kontakter och bilder på nätet. Det här är verkligen något vi gemensamt måste motverka, men inte minst sociala medieplattformarna som har ett enormt ansvar här.

Vad är det viktigaste som marknadsförare bör ta med sig från rapporten?

– Facebook är inte den optimala kanalen för att nå alla längre. Vill man åt en yngre målgrupp behöver man utforska andra plattformar som Snapchat, Tiktok och Youtube, säger Sandra Erlandsson och fortsätter:

– Sociala medier börjar bli lite av en djungel med allt fler plattformar och med mer och tydligare skillnader rent demografiskt. Viktigt som annonsör att tänka in detta och även planera sin budget efter det. Att lägga alla ägg i samma korg när vi planerar närvaro på sociala medier blir allt svårare och det räcker inte med endast en plattform om man vill jobba mot en bred målgrupp.

Rebecka Hjelm, head of social media på PHD, är inne på liknande spår. Det gäller att titta på hur olika målgrupper använder olika plattformar för att kunna nå ut på bästa sätt. Samtidigt lyfter hon att sociala medier, givet den breda användningen, bör vara en del av marknadsförares mediemix. 

– Man bör inte underskatta plattformarnas olika styrkor och potentialen på respektive. Man behöver analysera hur en målgrupp använder de olika plattformarna och säkerställa att man nyttjar varje möjlighet där man kan nå denna. Men att större delen av befolkningen använder olika sociala medier någon gång gör att det inte längre går att undvika att social behöver vara en del av mediemixen.

Vad sticker ut i siffrorna över sociala medier-användandet?

– Att unga användare konsumerar sociala medier väldigt annorlunda i skolåldrarna. De skiljer sig bara några år men de har olika beteenden och konsumerar redan plattformarna olika.

Är det något som förvånar dig i rapporten?

– Hur få procent som deltagit i ”social shopping” och köpt något direkt från en social medieplattform, endast 7 procent i Sverige. Vanligtvis brukar Sverige anamma trender från USA snabbt, men denna verkar inte ha plockats upp helt än. Det finns mer potential om vi ser till nya trender som till exempel live-shopping med olika varumärken och influencers.

Rebecka Hjelm refererar till Emarketers prognos för 2021 för den kinesiska marknaden där siffrorna över social shopping är 10 gånger högre än siffrorna för den amerikanska marknaden (351,65 miljarder dollar i USA). 

Den livestreamade sociala shoppingen förväntas växa med 95,5 procent i år och stå för över 50 procent av all social shopping nästa år. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.