Digitalt
Everysport säljer flera sportsajter
Publicerad: 15 augusti 2023, 10:11
Hannes Andersson, vd Everysport Group.
Foto: Pressbild
Everysport Group AB säljer varumärkena och webbplatserna Svenska Fans, Hockeysverige, Fotboll Direkt och Innebandymagazinet till den danska mediekoncernen Better Collective för sammanlagt 44 miljoner kronor.
Ämnen i artikeln:
Svenska FansTransaktionen ska stärka koncernens finansiella ställning och möjliggöra intensifierade satsningar och internationell expansion av resterande varumärken i Everysports portfölj, som efter dagens transaktion omfattar 25 varumärken inom sport och media.
– Vi är stolta över att ha utvecklat sajterna till några av Sveriges största nyhetsmedier inom sina respektive sporter. Dagens affär bekräftar Everysports digitala innovations- och genomförandeförmåga och är ett logiskt nästa utvecklingssteg för såväl varumärkena som koncernen, säger Hannes Andersson, vd på Everysport Group, i ett pressmeddelande.
Medierna förväntas bidra till tillväxt för Better Collectives svenska verksamhet där visionen är att bli den självklara partnern för varumärken som söker exponering och engagemang bland sportfans.
– En viktig del i Better Collectives strategi är att förvärva ledande nationella sportmedier med starka varumärken och en lojal och återkommande publik. Mot den bakgrunden passar dessa sportmedievarumärken perfekt in i vår portfölj, säger Jesper Søgaard, vd på Better Collective, i ett pressmeddelande.