Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Everysport köper mediekoncern

Publicerad: 21 Juni 2016, 05:57
Uppdaterad: 21 Juni 2016, 06:30

Sportmediebolaget Everysport gör ytterligare ett förvärv.


Everysport, som bland annat äger Svenska Fans och Sportsverige, köper sport- och spelinformationsföretaget Daytime Media House, DMH. DMH beskrivs som Sveriges största mediekoncern inom trav- och spelinformation med varumärken som Dagens Spel, Sporttjänsten och Travtjänsten.

Köpet görs dels genom en apportemission om 9 miljoner aktier och dels genom ett konvertibellån om 25 miljoner kronor.

– Genom förvärvet av DMH befäster Everysport sin position som ett av Sveriges ledande digitala sportmedia- och sportteknologibolag. På den snabbrörliga mediamarknaden har sportmedier vuxit fram som en av de mest spännande nischerna. Everysports strategi är att bli en ledande partner till rättighetsägare, annonsörer och spelbolag inom sport. Det här är ett viktigt steg på vägen, säger Gustaf Karling, vd för Everysport Media Group, i ett pressmeddelande.

DMH har cirka 35 anställda i Sverige och levererar produkter för både tryckt och digital publicering. Koncernen beräknas i år omsätta cirka 26 miljoner kronor med ett rörelseresultat på cirka 5,5 miljoner kronor.

Därmed beräknas Everysports omsättning att stiga till cirka 80 miljoner kronor i år, tidigare låg prognosen på 55 miljoner kronor. Samtidigt minskar koncernens beroende av annonintäkter. Idag kommer cirka 75 procent av Everysports intäkter från annonser. I och med förvärvet av DMH minskar andelen till 50 procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.