Digitalt
Europeiska medier i protest mot EU-förslag om datalagar
Publicerad: 29 maj 2017, 14:17
Publicisterna menar att förslaget om det går igenom riskerar det att skada den digitala affären och ge techgiganter som Google, Apple och Facebook ytterligare grepp om annonsmarknaden.
Ledande europeiska mediehus går ut i ett gemensamt brev för att få EU-kommissionen att tänka om kring förslaget för nya datalagar.
Ämnen i artikeln:
Europeiska kommissionenEU-kommissionen presenterade i januari i år sitt förslag till en förordning som ska ersätta det så kallade ePrivacy-direktivet från 2002, som reglerar hur publicister får hantera personuppgifter.
Nu har en lång rad europeiska medier gått samman och i ett gemensamt brev uppmanat EU-kommissionen att se över förslaget för uppdateringen av direktivet, som kanske är mest känt som cookies-direktivet. Det skriver The Guardian.
Publicisterna menar att förslaget om det går igenom riskerar att skada den digitala affären och ge techgiganter som Google, Apple och Facebook ytterligare grepp om annonsmarknaden.
Bland medierna finns Finanical Times, Le Monde, Spiegel, Daily Mail, Les Echoes – även The Guardian.
De argumenterar speciellt för att förslaget kring hantering av cookies – som samlar information om besökaren och därmed möjliggör mer riktad reklam – kan försämra möjligheterna att bygga digitala intäkter.
Enligt förslaget till uppdateringen försvinner nämlingen kravet på att enskilda sajter ska fråga besökarna om de tillåter att cookies placeras i datorn. Ett sådant godkännande ska istället regleras i sekretessinställningarna för exempelvis webbläsare. Tanken är att det ska "centralisera" samtycket till cookies, vilket EU-kommissionen menar kommer att sänka kostnaderna för publicisterna.
Publicisterna själva menar däremot att detta sannolikt kommer att resultera i att användare tar den lätta vägen ut och avböjer alla cookies i ett enda svep, vilket lämnar dem utan data som är avgörande för den digitala affären.
"Med tanke på att 90 procent av det digitala användandet i Europa äger rum i händerna på fyra företag: Google, Apple, Microsoft och Mozilla, kommer de nya reglerna att ytterligare förstärka den obalans som råder i makten mellan individuella publicister och globala nätjättar", skriver publicisterna i brevet enligt The Guardian.
Dagens Media har tidigare skrivit om att även IAB Europa ställer sig kritiskt till förslaget på uppdatering av direktivet, som sedan start arbetat för att skrota direktivet helt och hållet då de menar att det är onödigt och föråldrat.
Innan det nya förslaget kan bli verklighet måste det godkännas av både det Europeiska parlamentet och det Europeiska rådet.