EU vill stoppa riktad reklam från nätgiganter

Ett nytt förslag från EU-kommissionen riskerar att försämra relationen till nätjättar som Apple och Google.

EU-kommissionen ligger sedan tidigare i tvist med Apple om skatter på Irland och med Google om både skatter och bolagets dominans på sökmarknaden.

Relationerna lär bli än kyligare när kommissionen i sitt senaste förslag vill stoppa nätgiganterna – förutom Apple och Google även Facebook och Whatsapp – från att utan användarnas godkännande spåra deras rörelser och skicka riktad reklam. Det skriver SVT Nyheter via TT.

Grundinställningarna i alla programvaror ska enligt förslaget vara nej till spårning/reklam och nej till cookies.

– Det är upp till folket inom EU att säga ja eller nej, påpekar Andrus Ansip, vice ordförande i kommissionen med ansvar för den digitala marknaden.

Enligt kommissionen är en anledning till förslaget att skapa likvärdiga regler mellan telekombolag och internetbolag.

Telekomoperatörerna har hittills nämligen inte kunnat använda kundernas metadata för nya tjänster, det ska dock bli möjligt efter användarnas godkännande.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-01-11 06.00Uppdaterad 2017-01-11 15.50

Ämnen i artikeln: