Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

EU ska granska Tiktoks hantering av reklam som riktas mot barn på appen

Publicerad: 28 maj 2021, 13:36

Tiktok ska EU-granskas. EU-kommissionen vill främst fokusera på hur Tiktok förhåller sig till marknadsrättens krav vad gäller dold marknadsföring och reklam riktad mot barn.

Foto: Pixabay

Tiktok har fått mycket kritik för sin innehållshantering – och nu kräver EU-kommissionen svar på hur väl appen hanterar dold marknadsföring och reklam riktad mot barn.


Ämnen i artikeln:

TiktokEU

Den europeiska konsumentorganisationen BEUC har slagit larm om att Tiktok har brister i sin hantering av reklam. EU-kommissionen ska därför tillsammans med EU:s konsumentskyddande granska appen. Det framgår av ett pressmeddelande.

Granskningen leds bland annat av svenska Konsumentverket och drar i gång i dag fredag.

EU-kommissionen vill främst fokusera på hur Tiktok förhåller sig till marknadsrättens krav vad gäller dold marknadsföring och reklam riktad mot barn. Men kommissionen väl även titta på hur appens avtalsvillkor är utformade.

Tiktok uppges nu ha en månad på sig att svara och inleda ett samarbete med de konsumentskyddande myndigheterna som leder granskningen.

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TiktokEU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.