Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

EU ska granska Googles annonsaffär i sömmarna: ”Mycket stor undersökning”

Publicerad: 15 mars 2021, 14:03

EU-kommissionen ska inleda en omfattande granskning av huruvida Googles annonsverksamhet snedvrider konkurrensen.

Montage: Pixabay

”En mycket stor undersökning” av Googles hela annonsverksamhet ska nu inledas, meddelar EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager.


Ämnen i artikeln:

Europeiska kommissionenGoogle

Granskningen ska omfatta hela ekosystemet kring Google annonsaffär, rapporterar Bloomberg. 

Under januari i år började EU:s tillsynsmyndigheter samla in stora mängder data om Google annonsverksamhet och hela värdekedjan kring den affären. Nu ska all information granskas för att se huruvida Google bidrar till en snedvriden konkurrens på annonsmarknaden.

EU-kommissionens konkurrenskommissionär Margrethe Vestager tillägger att hon ska använda alla verktyg som står till hennes förfogande ”för att se till att marknaden är rättvis”.

Den svenska Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ska nu också inleda en granskning av Google. Det rör sig om tre fall där personer ska ha nekats att få oönskade träffar borttagna från sökresultaten, rapporterar Nyhetsbyrån Siren. Det handlar bland annat om uppgifter om domar publicerade på Flashback samt en artikel i Svenska Dagbladet om en dom i Svea hovrätt.

LÄS OCKSÅ: Håkan Helander: Därför väljer annonsörerna Google och Facebook 

Som Dagens Media rapporterat under sin temavecka om framtidens annonsmarknad nyligen har techjättarna de senaste åren tagit en allt större andel av den digitala annonskakan. Google har till exempel en global marknadsandel på sökannonser på runt 70 procent globalt, enligt Emarketer. 

I USA tog Google, Facebook och Amazon tillsammans hem två tredjedelar av de digitala annonspengarna i fjol, rapporterar i Business Insider. I Sverige har Google cirka 35 procent av reklamkakan, medan sociala medier tar 10 procent, enligt Nordicom.

LÄS MER: Plattformsjättarna festar på i pandemin – här är experternas bild av var marknaden är på väg 

Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, menar att det troligen blir svårt att stoppa Google framfart med eventuella regleringar. Pandemin har även gjort att ännu fler annonsörer vänder sig till globala reklamplattformar och överger traditionella offline-plattformar.

– Den grundläggande nivån skulle inte ändras eftersom det är den här typen av annonsering som annonsörerna vill ha. Jag kan inte se att någon lagstiftare skulle kunna ändra på det. Där är de traditionella medierna förlorare. Punkt. Google har en helt annan produkt, sa han i en intervju med Dagens Media nyligen. 

LÄS OCKSÅ: Så ska mediebranschen tackla prövningarna på framtidens annonsmarknad 

Arba Kokalari (M), ledamot i EU-parlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd, anser dock att techjättarna måste regleras. I utskottet leder hon även arbetet, å parlamentets vägnar, med två lagförslag från EU-kommissionen: DSA och DMA, digital services act respektive digital markets act. 

– Monopol är i grunden dåligt både för teknikutvecklingen och för den fria konkurrensen. Och jag tycker att det blir problematiskt om dominerande plattformar bestämmer vem som ska få uttrycka sig på sociala medier eller vilka företag som ska kunna nå ut med sina produkter. Då behöver vi lagstiftare gripa in, beteende som hämmar konkurrens måste bemötas tidigt och effektivt, sa Arba Kokalari i en intervju med Dagens Media i mars. 

LÄS MER: EU-parlamentarikerns krav: Techjättarna måste regleras

LÄS MER: Svenska mediehusen vässar vapnen: Här är lösningarna som ska vinna striden mot techjättarna 

Vad Google...

... tjänar på att sälja sökord till svenska företag är en väl förborgad hemlighet. I likhet med andra techjättar delar bolaget sällan med sig av några försäljningssiffror för lokala marknader. 

Men enligt beräkningar som techsajten Breakit gjorde 2018 går runt var fjärde annonskrona till Google när företaget säljer sökord till svenska företag. Bolaget är därmed med sina 25 procent av marknaden en dominerande spelar även här.

 

Källa: Breakit

Den globala annonsmarknaden...

... var i fjol värd drygt 612 miljarder dollar, enligt Statista. Det var en pandemirelaterad försämring, jämfört med de över 620 miljarder dollar som investerades i annonsering 2019. 

 

Men marknaden väntas återhämta sig pådriven av digital annonsering och vara värd runt 630 miljarder dollar 2024. 

 

Den globala digitala annonsmarknaden var i fjol värd närmare 333 miljarder dollar, mot 325 miljarder dollar 2019, enligt Statista. Denna marknad väntas vara värd runt 526 miljarder dollar 2024.

 

På bara tio år har digitala medier i Sverige gått från en andel på knappt 20 procent av reklammarknaden till dagens 60 procent, enligt IRM. I kronor innebär det en ökning från knappt 6,2 miljarder 2010 till nästan 24 miljarder kronor.

 

Källa: Statista

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.