Digitalt
Estelle-effekt lyfte nyhetssajter
Publicerad: 1 mars 2012, 05:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31
Trafiken till de stora nyhetssajterna sköt i höjden förra veckan. Det var nyheten om Victorias bebis som lockade.
Aftonbladet.se ökade med 9 procent till 6,4 miljoner unika webbläsare under vecka 8.
Svt.se och svd.se ökade nästan lika mycket medan trafiken till dn.se ökade med knappt 6 procent till 1,6 miljoner unika webbläsare.
Tobias Eidem, ansvarig för Kia-index på Sveriges annonsörer, tror att ökningen beror på den nyfödda prinsessan Estelle.
- Sportlovstider med stugbyten under helgen påverkar naturligtvis listan, men en tydlig trend är Estelle-effekten som gav nyhetssajterna ett lyft trots semestertider, säger han.
Varken MSN eller Expressen mobilsajt redovisade några siffror under veckan, MSN på grund av taggningsproblem och Expressen på grund av plattformsbyte.
Klart.se stod för veckans ras, ett fall på 13,5 procent.