Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Estelle-effekt lyfte nyhetssajter

Publicerad: 1 Mars 2012, 05:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:31

Trafiken till de stora nyhetssajterna sköt i höjden förra veckan. Det var nyheten om Victorias bebis som lockade.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerExpressenKia-indexAftonbladet

Aftonbladet.se ökade med 9 procent till 6,4 miljoner unika webbläsare under vecka 8.

Svt.se och svd.se ökade nästan lika mycket medan trafiken till dn.se ökade med knappt 6 procent till 1,6 miljoner unika webbläsare.

Tobias Eidem, ansvarig för Kia-index på Sveriges annonsörer, tror att ökningen beror på den nyfödda prinsessan Estelle.

- Sportlovstider med stugbyten under helgen påverkar naturligtvis listan, men en tydlig trend är Estelle-effekten som gav nyhetssajterna ett lyft trots semestertider, säger han.

Varken MSN eller Expressen mobilsajt redovisade några siffror under veckan, MSN på grund av taggningsproblem och Expressen på grund av plattformsbyte.

Klart.se stod för veckans ras, ett fall på 13,5 procent.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.