Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Eon gasar med STCC-sajt

Publicerad: 7 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Eon gör en av få webbsatsningar utanför Eon.se. Biogas.se tillsammans med ett helt nytt STCC-team ska sälja fordonsgas till svenska folket.


- Vi vill sprida fördelarna med biogas som fordonsbränsle, det är vårt primära uppdrag, säger Peter Simonsson, ansvarig för webbplatsen hos Eon.

På sajten går till exempel att hitta alla tankningsställen i Sverige som erbjuder fordonsgas. GPS-koordinaterna för stationerna går även att ladda ner till sin mobiltelefon eller GPS.

Enligt Peter Simonsson är det ovanligt att Eon använder andra sajter än just Eon.se i sin kommunikation men att Biogas.se inte ska ses som någon mikrosajt utan den kommer att byggas på och leva under längre tid.

Biogas.se KAN, som även gjort Eon.se har fått ett treårigt uppdrag att bygga och utveckla sajten. Startskottet för sajten kom i och med den första deltävlingen i STCC, Swedish Touring Car Championship, som avslutades i helgen. Åtta deltävlingar till ska göras under säsongen och sajten ska hela tiden fyllas på med ny information. Trafik till den drivs främst genom Google.

- Det blir inga varumärkeskampanjer med tv och liknade runt biogasen. Istället tittar vi ordentligt på sökord, sedan någon månad tillbaka jobbar vi med Keybroker, säger Peter Simonsson.

Förutom sök så är det eventdelen runt själva STCC-tävlingar och pr mot media som ska bygga upp sajten. Utvecklingen av en sajten har också gett Eon raceingkunskaper på köpet.

- Efter bara några månader har vi ju blivit en fullvärdig medlem av hela STCC-cirkusen. Vi lär oss jättemycket hela tiden, säger Peter Simonsson.

På sajten finns den numera obligatoriska bloggen, tabeller över hur tävlingarna går och tävlingar för besökarna.

- Användarna kan gå in och tippa hur loppen ska gå, bilda egna team och utmana sina kompisar. All den här informationen uppdateras sedan efter varje tävling säger Eva Sara Tottmar, projektledare på KAN.

Sajten har också en ordentlig genomgång av de sex banorna som används i tävlingarna. Här ser Eva Sara Tottmar stora utvecklingsmöjligheter.

- Några godbitar är sparade. Vi funderar bland annat över möjligheterna att filma banorna från en bil så att man kan följa med hur varje lopp ser ut.

Nätbaserade tävlingar är allt vanligare att använda på sajter, något som Eon och KAN har hoppat över.

- Det finns ett officiellt spel i form av STCC - The Game, vi kände inte att vi vill in och konkurrera med det, säger Eva Sara Tottmar.

Projektet med ett STCC-team som kör på biogas gör Eon tillsammans med Volkswagen och Lantbrukarnas riktförbund.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.