Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Eniro snabbar på onlinestrategin

Publicerad: 6 september 2010, 11:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Eniros nya koncernchef Johan Lindgren snabbar på online-övergången och ser över marknadsbudgeten. ”Det står inte högst upp på listan över möjliga besparingar”, säger han till Dagensmedia.se.


Eniros nya vd och koncernchef Johan Lindgren, som i dag efterträder Jesper Kärrbrink, har en rad utmaningar att ta tag i. Bolaget har haft det tufft när allt fler söker information på nätet snarare än i kataloger. Konjunkturnedgången har slagit hårt mot bolaget, som ligger i förhandlingar med banker om lån för verksamheten.

– Styrelsen ville komplettera ledningsprofilen. Jesper (Kärrbrink) har gjort ett bra jobb satsningen på online och varumärket, men marknadsutvecklingen har ökat trycket på att förändra bolaget från print- till onlineverksamhet och jag har hunnit gå igenom en del sådana förändringsprocesser under mina år i branschen, säger Johan Lindgren.

Han kommer närmast från Telenor där han var finanschef för den Indiska verksamheten. Han var tidigare Sverigechef för Telenor och har även varit finanschef på MTG, Metro International och Bredbandsbolaget. Han var bland annat med och startade Stenbeck-portalen Everyday på 90-talet.

– Sökmarknaden växer och det skapas en massa nya möjligheter inom lokala söktjänster. Vi har inget behov av att ändra strategin, men en del saker måste vi göra mer av. Vi behöver titta igenom affärsmodellen, se över kostnadsstrukturen och slutligen komma överens med bankerna så att vi får arbetsro, säger Johan Lindgren.

Under Jesper Kärrbrinks tid som vd har bolaget utvecklat flera nya söktjänster, som hotellbokning och offertförfrågningar, med siktet på att bli Sveriges största köpmotor. Eniro har även bytt marknadsföringsinriktning och avslutade samarbetet med Ogilvy för att istället anlita DDB Stocksholm.

Johan Lindgren tycker det är för tidigt att säga något om hur marknadsföringen kan komma att förändras med anledning av vd-bytet.

– Jag kan säga att vi tittar på alla kostnader, men jag vill behålla en stark säljkraft och synas, så det står inte högst upp på listan över möjliga besparingar.

När i framtiden är Eniro ett renodlat online-företag?

– Det ska ske över tid, men jag kan inte sätta en tidsaxel. Fortfarande har 40 procent av våra katalogkunder inte en hemsida. Själv använde jag katalogens karta senast i går.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev