Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Eniro ratar Kia-index

Publicerad: 27 Maj 2010, 10:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:48

Eniro ändrar webbstrategi och lämnar kriget mot Hitta.se på Kia-index. – Kia-index är helt irrelevant, säger Eniros nordiska produktchef Mathias Hedlund.


Google är den givna giganten bland söktjänsterna i Sverige, men striden om andraplatsen står mellan Eniro och Hitta.se.

I Kia-index mätning vecka 19 leder Hitta.se knappt med 3,3 miljoner unika webbläsare mot Eniros 3,1 miljoner, men snart är det kriget historia.

När Eniros nya webbstrategi har fått fotfäste kommer katalogsajten snarare att landa under tre miljoner unika webbläsare, spår bolagets marknadschef Jonas Dahlquist.

– Branschmåttet unika besökare är missbrukat och trubbigt då det på intet sätt mäter besökarnas verkliga värde. Annonsörerna ska välja oss för att de vet att köpkraften finns här.

Förändringen är ett led i bolagets ”gula revolution”, som sikt ar på att göra Eniro.se till Sveriges ledande köpmotor.

Kvalitativa söktjänster, till exempel bordsbokning, hotellbokning och offertförfrågning, ska guida nätbesökarna fram till bokning och köp. I höst släpps en ny sajt med fler verktyg.

– Allt vi gör syftar till att driva trafik som genererar leads för våra kunder. Då blir Kia-index helt irrelevant eftersom det värderar en sökning på privatpersoner och kartor lika mycket som en offertförfrågan och en bokning, säger Mathias Hedlund, nordisk chef för produkt- och tjänsteutveckling på Eniro.

Förhoppningen är att annonsörerna ska fokusera på Eniros värdemått leads istället för antalet unika webbläsare.

I dag kan annonsörer bland annat utvärdera Eniro-exponeringen i form av trafik till den egna sajten, antal bokningar och offertförfrågningar i Eniros verktyg.

– Våra marknadsundersökningar visar att vi har dubbelt så många företagssökningar som Hitta.se och vi genererar tre gånger fler leads, säger Hedlund.

Rui Brites de Sousa, vd för konkurrenten Hitta.se:

– Eniro stämde oss en gång för att vi sa att vi var större än dem. Man kan ju undra varför de överger sin strategi att vara störst på Kia-index, som de kämpat för så länge, just när vi har gått om dem flera veckor i streck.

Vad säger du om att unika besökare skulle vara en irrelevant måttstock?

– Att vara större på Kia-index innebär att räckvidden är större. Sveriges annonsörer bedömer att det är ett riktigt och relevant verktyg, sen får Eniro göra sin egen bedömning.

Eniros ”gula revolution” påverkar även bolagets marknadsföring framöver. Pengarna som tidigare investerades i reklam för söktjänster som ger ”lågvärde-trafik” ska flyttas.

Jonas Dahlquist:

– Vi kommer att göra mer reklam för våra tjänster som hjälper besökarna fram till köp. Det adderar både värde för våra annonsörer och nytta för användarna.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.