Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Eniro öppnar för samarbete med Xaxis

Publicerad: 22 Maj 2012, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

UPPDATERAD. Eniro öppnar för ett samarbete med mediebyråjätten Group M:s hårt kritiserade annonsbörs Xaxis.


Ämnen i artikeln:

Group MEniro

Dagensmedia.se har i flera artiklar berättat om lanseringen av Group M:s annonsbörs Xaxis på den svenska marknaden.

Systemet har fått flera medier att reagera med oro och ilska, eftersom man anser att mediebyråerna tappar sin objektivitet, samt att det slår mot den transparens som ska gälla vid medieköp.

Även Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson är hårt kritisk mot Xaxis.

– Helt klart är att Xaxis rör sig i gränslandet kring vad som är att betraktas som bulkköp. Jag gillar inte deras affärsmodell och tror inte att den på sikt gynnar oss annonsörer, har Anders Ericson tidigare sagt till dagensmedia.se.

Enligt uppgift till dagensmedia.se har Eniro nu tecknat avtal med Xaxis. Efter flera påstötningar, under mer än en veckas tid, svarar Eniro på dagensmedia.se:s frågor via mejl.

Mattias Wedar, vd för Eniro i Sverige, skriver:

”• Vi har inget skrivet avtal med Xaxis

• Vi har erbjudit Xaxis att köpa annonser på samma villkor som andra aktörer, d.v.s att när vi har ledigt utrymme får de köpa på samma sätt som övriga aktörer.

• De har varken ringt eller kontaktat oss aktivt för att få köpa något till dags datum.

• Vår gemensamma ambition är att göra affärer ihop”

Hur ser ni på Eniro på den kritik som har riktats mot Xaxis från andra mediebolag samt Sveriges Annonsörer?

– För mig är alla kunder viktiga. Sedan är volymer alltid förknippat med en diskussion om rabatter och priser, skriver Mattias Wedar.

Group M har tidigare försvarat Xaxis med att systemet är "framtidens melodi".

– Den svenska marknaden är inte före alla andra som vi var tidigare, vi är snarare två år efter. Det är bara att titta på andra sidan Atlanten, där lägger annonsörerna kanske 15–20 procent av sina digitala köp via trading desker, har Mikael Taipale, ansvarig för Xaxis, tidigare sagt till dagensmedia.se.

FÖRTYDLIGANDE:

Annica Elmehagen-Lundquist, kommunikationsdirektör på Eniro, har efter den här artikeln publicerades kontaktat dagensmedia.se för att understryka att bolaget i nuläget inte har något samarbete med Xaxis. Rubriken och ingressen har efter det ändrats för att inte ge intryck av att Eniro och Xaxis har ett samarbete i nuläget.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Group MEniro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev