Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Eniro byter utseende

Publicerad: 29 september 2010, 07:37
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Eniro lanserar en ny grafisk identitet och släpper samtidigt nya Eniro.se med förändrad design och funktionalitet.


Ämnen i artikeln:

Eniro

Eniro, som på senare tid har uppmärksammats för vd-bytet och sina problem med skuldsättningen, lanserar nu ett nytt grafiskt profilprogram och en ny sajt.

– Vi ville skapa en identitet som driver Eniros affär framåt och som håller under lång tid framöver. Vi ville också skapa intern stolthet. Dessutom så är den runda formen en fördel och energin i symbolen gör den lätt att animera, vilket gör att den kommer att fungera i alla sammanhang och kanaler, säger Christophe Dolhem, vd på Dolhem Design, som står bakom den nya profilen.

Sökfunktionalitet på nya Eniro.se ska bättre presentera fler företag och hur användarna kan hitta specifika produkter eller tjänster. Sajtdesignen har också setts över.

– Vi har hundra gånger fler sökord som ger bra träffar. Målet är att vara den tjänst som ger de bredaste söksvaren på företag och tjänster. Vi har även förenklat gränssnittet. Hitta.se:s fördel har varit deras enkelhet och nu neutraliserar vi den och blir samtidigt så mycket rikare, säger Eniros onlinedirektör Mathias Hedlund.

Den förändrade sajten ger nya möjligheter till annonsapaketering. I januari nästa år börjar Eniro.se släppa nya annonsformat. Anledningen är bland annat att den nya sajten med till exempel lagerhantering och produktsök gör att Eniro blir intressant för nya annonskunder, till exempel webbshoppar.

– Redan idag får kunderna ut mycket mer av sin investering eftersom de blir sökbara på fler ord än tidigare. Affärsmodellen kommer vi inte att förändra, men kampen om att synas högst upp hårdnar när företag får fler träffar, vilket gör att det till exempel kan bli relevant för oss att sälja fler än en gång per år, säger Mathias Hedlund.

Byråfakta för profilarbetet:

Uppdragsgivare: Karin O´Connor, kommunikationsdirektör och varumärkeschef på Eniro

Dolhem Designs arbetsgrupp:

Creative Director: Christophe Dolhem

Senior Designer: Jan Vana

Projektledare: Catharina Schött

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Eniro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev