Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Engagerande reklam ger bäst effekt

Publicerad: 6 Maj 2010, 10:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Webbreklam som aktivt engagerar användarna tredubblar sökningar relaterade till varumärket, och drar 70 procent mer trafik till sajten.


Det visar en ny studie.

I studien, genomförd av Eyeblaster, Microsoft och Comscore, används värderingsverktyget ”Dwell” för att mäta effektiviteten av on-linekampanjer.

För att analysera hur effektiva kampanjerna är har de tittat på hur användare beter sig när de kommer i kontakt med en kampanj – hur många som lägger märke till den, hur många som har klickat på den och sist interagerat med den.

800 kampanjer från Microsofts annonssajter har rankats efter Dwell-skalan under en tidsperiod mellan januari och juni 2009.

10 kampanjer från den låga Dwell-gruppen, och 10 från den höga analyserades med hjälp av 6 500 personer i en undersökningspanel.

Kampanjer med ett högt aktivt engagemang får ett högt Dwell-värde, och tvärtom.

Resultaten från studien visar att användare som varit i kontakt med en kampanj med högt Dwell-värde tredubblade sina sökningar med koppling till kampanjens varumärke. Kampanjer med lågt Dwell-värde gav en ökning på 12 procent, medan de med högt värde ökade varumärkesrelaterade sök med 39 procent.

Studien visar också att ett högt Dwell-värde ökar trafiken till kampanjsajten med 69 procent jämfört med de kampanjer som fick ett lågt värde.

I studien presenteras tre tips på hur annonsörer kan göra mer effektiva kampanjer med ett högre Dwell-värde.

Det som nämns är att placera annonser i miljöer som användare spenderar mycket tid i, använda annonser med rörlig bild för att dra uppmärksamhet från annat innehåll på sajten, och skapa mer visuella annonser med mer engagerande innehåll.  

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.