Engagemanget för e-sport ökar

2018-03-05 10:49  
Under det fjärde kvartalet 2017 spenderade e-sport/gaming-tittare i genomsnitt nära 100 minuter per dag på genren, vilket är en årlig ökning med drygt 20 minuter. Bild: Flickr

Fler väljer att betala för att titta på e-sport. Det visar en färsk analys från Mediavision.

Mediavisions nya analys av den nordiska marknaden för e-sport och gaming visar att marknaden expanderar.

Dock tycks tittartillväxten ha avstannat efter tidigare års explosionsartade ökning. Enligt rapporten tittar cirka 650 000 nordbor på e-sport/gaming en genomsnittlig dag. Detta är i nivå med antalet dagliga tittare 2016.

Även om det inte är fler som tittar, ökar däremot tittartiden.

Under det fjärde kvartalet 2017 spenderade e-sport/gaming-tittare i genomsnitt nära 100 minuter per dag på genren, vilket är en årlig ökning med drygt 20 minuter. En förklaring är enligt Mediavision att aktörerna på marknaden producerar både mer och bättre innehåll jämfört med tidigare.

Ett ökat engagemang syns också i att fler väljer att betala för innehållet. Nära var femte e-sport/gaming-tittare i Norden betalade för att titta under Q4 2017. Detta är en kraftig tillväxt på över 40 procent jämfört samma period 2016. Samtidigt uttrycker nära 75 procent av svenska tittare betalningsvilja för specifika funktioner hos streamingtjänster av e-sport/gaming. Två populära funktioner som tittarna kan tänka sig betala för är annonsfria sändningar eller medföljande belöningar inuti spel.

– Den ökande andelen betalande tittare pekar på att konsumtionen sakta är på väg att mogna. Samtidigt är gruppen konsumenter som står beredda att betala för innehållet betydligt större än de som i dag betalar. Detta ser vi som en tydlig markör för utvecklingspotential, säger Torbjörn Axelsson, analytiker på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Mediavision konstaterar i analysen att Google-ägda Youtube och Amazon-ägda Twitch är fortsatt överlägsna plattformar för tittande på e-sport/gaming.

Under Q4 2017 vände sig mer än 80 procent av de nordiska e-sporttittarna till Youtube och 50 procent tittade via Twitch. Men Facebook har under 2017 på allvar tagit upp kampen, bland annat genom sändningar av attraktiva e-sportligor. Detta gav Facebook totalt 14 procent av genrens tittare.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt