Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

En tredjedel av nätinvesteringarna borta

Publicerad: 19 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Mediebyråernas investeringar på internet rasar med 31 procent under januari. Det är första gången sedan mätningarna började som internet backar.


Investeringarna på internet som görs genom mediebyråer uppgick under januari till 79 miljoner kronor. Det kan jämföras med januari 2008 då investeringarna var 114 miljoner kronor.

- Januari förra året var en väldigt stark månad vilket gör att nedgången blir stor, säger Peter Cederholm, chef för digitala medier på Carat.

Han är dock förvånad att nedgången i Mediebyråbarometern är så stor.

- Vi har inte sett samma drastiska nedgång hos oss.

Alla medieslag förutom bio tappar under januari jämfört med förra året. Störst tapp står kvällspressen för med minus 42 procent. Sammanlagt backar medieinvesteringarna med 24 procent under januari jämfört med januari 2008.

Tappet för internet är det första sedan Mediebyråbarometern, som mäter de annonsvolymer som förmedlas genom medlemmarna i Sveriges Mediebyråer, startade 2006. Sedan dess har kategorin hela tiden växt med tvåsiffriga procenttal.

- Vi tror att en orsak är att det var en lång ledighet i januari, aktiviteten kom igång sent. Detta i kombination med en konjunktur som är väldigt osäker, säger Kenneth Danielsson, vd på A-coms digitala byrå Wisely.

Han tror att även februari kan bli en tuff månad men tror inte att internet kommer att få så mycket stryk under 2009 som helhet.

- Jag tror att vi på Wisely, åtminstone, kommer att nå samma nivåer som 2008.

Kristina Carlsson, chef för Mediaedge CIA Interactiv är också förvånad över den kraftiga nedgången men ser ingen kris för nätet.

- En anledning till tillbakagången kan vara att kunderna gör mer säljdrivande åtgärder som sök. Dessa investeringar sköts ibland av kunderna själva, ibland av oss och ibland av andra konsulter. En del av dessa pengar syns alltså inte i Mediebyråbarometern.

Enligt henne kan prisjusteringarna också vara en anledning.

- Vi märker av en större prispress, vi får helt klart mer för pengarna nu.

Samtidigt visar IRM:s mediekaka för 2008 att investeringarna i internet ökat med 18,5 procent till 4,8 miljarder kronor. På helåret 2008 är internet dock fortfarande mindre än tv. Internet står för 14,9 procent av investeringar medan tv står för 15,4 procent.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.