Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"En solklar kopiering"

Publicerad: 8 juli 2013, 09:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

Svenska designduon Humans Since 1982 anklagar en thailändsk byrå för att ha kopierat deras verk "A million times".


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Designstudion Humans since 1982 anser att deras verk "A million times" har blivit kopierat av thailändska reklambyrån Nudejeh i deras reklamfilm för IDEO Sathorn-Thapra – ett fastighetsbolag.

Delägare till byrån är Jureeporn Thaidumron som bland annat satt med i juryn för årets Cannes Lions.

Den påstådda stölden upptäcktes mer eller mindre av en slump.

– Vi blev kontaktade av en thailändsk utbytesstudent som uppmärksammat reklamen. Han kände till vårt verk och satte igång en diskussion på sociala medier kring kopiering i reklamsyfte, säger Per Emanuelsson, medgrundare till Humans since 1982 till Dagens Media.

Diskussionen spred sig snabbt. I ett offentligt försvarsbrev påstod sig reklambyrån Nudejeh redan ha varit i kontakt med Humans since 1982:s galleri i Bryssel och fått tillåtelse att använda verket – något som Per Emanuelsson tillbakavisar.

– Detta är en lögn och vi har pratat med vår gallerist som aldrig har haft någon kontakt med reklambyrån, säger han.

Efter kritiken har Nudejeh plockat ned filmen. De har även kontaktat upphovsmännen Per Emanuelsson och Bastian Bischoff för att be om ursäkt – och försöka övertala dem att få använda verket.

Per Emanuelsson och hans kollega tänker inte godta ursäkten.

– Vi kommer att gå vidare och stämma reklambyrån. Vi har tagit kontakt med thailändska advokater. Enligt vår kontakt i Thailand har vi goda chanser att vinna målet. Det handlar om en solklar kopiering.

Se orginalverket här: <iframe src="http://player.vimeo.com/video/60491636?color=ffffff" width="442" height="249" frameborder="0" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe> <p><a href="http://vimeo.com/60491636">A million times (Time Dubai) by Humans since 1982</a> from <a href="http://vimeo.com/humanssince1982">Humans since 1982</a> on <a href="https://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Här är reklamfilmen: <iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/imyeUNeN1Mw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.