Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

”En publicistisk idé som påminner om en amöba”

Publicerad: 20 September 2019, 13:33

I paneldiskussionen om nätjättar deltog Karin Pettersson, Anna Careborg, Karin Olsson och Anders Löf. Samtalet modererades av Dagens Medias redaktör Linnéa Kihlström.

Foto: Pax Engström

MEDIEDAGEN. Det blev hett när mediernas förhållningssätt till nätjättarna diskuterades under Mediedagen. Expressens kulturchef Karin Olsson liknade Nyheter365:s publicistiska idé vid en amöba.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetNyheter365ExpressenFacebook

Mediehusen konkurrerar med nätjättar om både intäkter och uppmärksamhet. Karin Pettersson, strategichef på Schibsted, Anna Careborg, publisher på SvD, Karin Olsson, Expressens kulturchef och Anders Löf, presschef på Nyheter365 var under Dagens Medias event Mediedagen inte överens om hur förhållningssättet till nätjättarna bör se ut.

– Det är lätt att få bilden av att vi bara gnäller på nätjättarna, att de hotar oss och förstår våra affärsmodeller. Men de ger oss stora möjligheter till att nå ut, sa Anna Careborg.

Även Karin Pettersson anser att nätjättarna ger mediehusen möjligheter när det till exempel gäller distribution. Men i övrigt ser hon på dem som konkurrenter.

– Vi konkurrerar om annonspengar och om uppmärksamhet. Med tanke på dessa företags storlek har de blivit som infrastrukturer. Det blir svårt och komplext hur man förhåller sig till någon som både är en konkurrent och vars infrastruktur vi är beroende av.

Enligt Karin Olsson har relationen till nätjättarna djupnat på vissa områden.

– Expressen har ett stort samarbete med Google, om annonsnätverk och teknik. Vi har även ett gott samarbete med Facebook, där vi nyligen har lanserat en nyhetstjänst. Men vi är konkurrenter, det är en viktig position som publicist. 

En förändring hon ser är hur branschen har blivit mer kunnig om farorna med nätjättarna än för bara några år sedan.

– För bara några år sedan fanns en väldigt stor naivitet och det kunde skrivas artiklar där man citerade anonyma konton som rasade, det skulle inte ske i samma grad i dag. Man har utbildat redaktörer och journalister kring påverkanskampanjer och desinformation och det finns en högre kunskapsnivå.

Anders Löf, presschef på Nyheter365, höll med Karin Olsson. Men det gjorde inte Karin Pettersson.

– Jag var själv en person som var väldigt positiv till möjligheterna med sociala medier, bland annat när det kommer till nya former av journalistik tillsammans med läsarna. Sedan blev problemen tydligare med desinfomration och progagandakampanjer.

Inte heller är Karin Pettersson överens med Karin Olsson om att svenska journalister är bra på att förstå vilket medielandskap man befinner sig i.

– Jag ser fortfarande en spegling av en sociala medie-logik, där man hämtar enkla nyhetsuppslag och dåliga stories utan att göra en redaktionell bedömning. Vi är inte framme där journalister är bra på att förstå och navigera i vad som är propaganda och påverkanskampanjer.

Karin Olsson:

– Det är klart att vi har en lång väg kvar. Det har varit en mild debatt om nätjättarna i Sverige jämfört med många andra länder.

Anders Löf och Nyheter365 har en annan inställning till Facebook.

– Vi ser oss som en partner till Facebook och vi jobbar inom Facebooks egna annonssystem. Jag känner inte igen att det är så mycket påverkan och massa spioner. Jag tittar varje dag på vad det skrivs om mest i sociala medier i Sverige. Det mesta är vanliga grejer, som typ mjölkbönder. Det är inte så mycket politiskt infiltration, men jag kanske har fel, ni vet det här bättre än jag.

Förändrad inställning bland läsarna till nätjättarna

Svd:s publisher Anna Careborg framhöll i diskussionen att läsarnas inställning till Facebook har förändrats. 

– Förut förhöll de sig till Facebook mer naivt. Nu har förtroendet rasat. De tar det mer för var det är i dag: en plattform där man kan föra samtal.

– Ja, det är superintressant. De mest spridda artiklarna i dag är inte från viralsajter utan från ”vanliga” medier. Det har påverkat hur vi jobbar. Vi var mer en viralsajt och har gått till ett mer etablerat medium. Dels för att det är roligare, dels för att vi vill anpassa oss efter Facebook, säger Anders Löf. 

När Dagens Medias redaktör Linnéa Kihlström ställer frågan om det inte finns en risk med att lägga sin affärsmodell i händerna på Facebook är Anders Löf splittrad:

– Ja och nej. Som vi ser det jobbar vi med att skapa annonyta för Facebook vilket gör oss värdefulla för dem, säger Anders Löf.

”Facebook är inte här för att rädda journalistiken”

Men Karin Pettersson tycker att Anders Löfs resonemang illustrerar en problematik.

– Om man vill hålla fast vid sitt journalistiska uppdrag och bygga en långsiktig läsarrelation kan man inte gå efter vad Facebook just vill den här veckan. Facebook vill oss inte väl, de vill tjäna pengar. De är inte här för att rädda journalistiken.

Men enligt Anders Löf är det just genom att spela med Facebooks regler som Nyheter365 byggt upp en långsiktig relation med sina läsare.

– Vi är störst på sociala medier för att vi har byggt en långsiktig läsarrelation genom att spela med Facebooks regler. Och det beror på vilken journalistiskt uppdrag man ser sig ha, vi är inte ett supergranskande medium än. Men om Facebook om ett år ställer om till att premiera granskande medier, då kommer vi att börja granska.

– Som ansvarig utgivare och publicist ser jag att det otroligt riskabelt att lägga hela sin distribution och det vi gör journalistiskt hos någon annan, säger Anna Careborg.

– Ja, det låter som en publicistisk idé som påminner om en amöba. För att vara ett trovärdigt medieföretag tror jag att det är svårt att totalt lägga sig i händerna på de sociala medierna, säger Karin Olsson, och tar upp Kits utveckling som exempel.

Då är Karin Pettersson snabb att kommentera.

– Ni kanske ska se över ert nära redaktionella samarbete med Facebook då.

Karin Olsson igen:

– Som jag inledde med så har vi ett nära samarbete på vissa fronter. Man kan inte sitta på sin flank och inte prata med vår tids största distributör av journalistik och annonser, det är inte hållbart. Men inte med den all omfamnande inställningen.

– Jag blir hellre kallad partner än amöba, säger Anders Löf och fortsätter:

– Vi kommer inte bara att jobba med Facebook i framtiden. Men det beror på ens publicistiska agenda som sagt.

En annan viktig aspekt av nätjättarnas ökade närvaro är, enligt Karin Olsson, att läsandet bland unga sjunkit i takt med att mobilanvändandet ökat.

– Digitaliseringens ständiga nya impulser gör att vi har tappar koncentrationen och inte kan ägna åt oss läsning för att utveckla ett mer avancerat skriftspråk. Det är ett demokratiskt problem. Vi måste hitta strategier för att värna läsningen.

Anders Löf höll bara delvis med.

– Det är klart att det är bra om människor läser men det finns en jättestor möjlighet till demokrati i och med nätjättarna. Vi kan informera fler människor om fler saker med till exempel Facebook. Det finns demokratiska fördelar. Se på arabiska våren till exempel. Det finns alltid två sidor av ett mynt.

Karin Pettersson instämmer inte i det resonemanget. 

– Just arabiska våren lyfts ofta fram som ett positivt exempel. Det man kan konstatera nu är att den organiseringen på Twitter gav lite effekter.

Avslutningsvis får panelisterna frågan vad de tycker behövs göra i dessa frågor framåt.

Karin Pettersson tycker att politiken behöver kliva in.

– Rätten till data, värdet av data, det är grunden i detta. Det behöver man fundera över från politiskt håll.

– Publicister behöver visa vad som är journalistik och bli tydligare med det, säger Anna Careborg.

Karin Olsson menar att Expressens stora uppdrag i dessa frågor fortsatt är folkbildning och anser att redaktionerna behöver en kompetenshöjning.

Anders Löf tror på nya initiativ.

– Vi behöver ökad transparens men vi ska inte glömma bort det demokratiska värdet i att vem som helst kan starta en tidning. Det kan vara en grogrund för uppstickare, där finns det något att slå vakt om.

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev