Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

En miljon surfar mobilt

Publicerad: 26 Augusti 2009, 11:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Sommaren 2009 slog mobilt internet igenom på bred front i Sverige. Telekombolagen har satsat hårt på marknadsföring – som gett resultat, över en miljon svenskar surfar mobilt.


Mobilt bredband är en av de produkter som synts mest i telekombolagens reklam under året. 

Men enligt flera branschbedömare tar bolagen inte marknadsandelar från varandra.

– Det är nog korrekt, alla ökar men marknadsandelarna ligger fast, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden hos Tele2.

Ingen av operatörerna vill uppge hur stor marknadsandel de har i dag, men Post och telestyrelsens siffror från utgången av 2008 visar att Telia har 39 procent av marknaden medan Tre har drygt 21 procent, Tele2 20 procent och Telenor 14 procent.

Jämfört med 2007 har Tele2 tappat något och Tre ökat sin marknadsandel.

De fyra telekomjättarna minskade sina medieinvesteringar med 8 procent under första halvåret 2009. Den enda av de fyra som ökade sina investeringar var Tre, med 21 procent.

 

Tele2 har minskat med 18 procent enligt bruttosiffror från Sifo reklammätningar. Sommarperioden har dock inneburit en liten ökning, och i maj lanserade Tele2 mobilt bredband, eller mobilt internet som Tele2 kallar produkten, med kontaktkort.

– Det har tagits emot väl och säljs på bland annat Ica och Clas Ohlson, säger Thomas Ekman, och fortsätter:

– Det är fortfarande en produkt som är liten i förhållande till andra mobila produkter och vi ser en fortsatt bra tillväxt. Då är det viktigt att synas.

Totalt fanns vid utgången av förra året 877 000 abonnemang för mobilt bredband i Sverige.  Med årets försäljning är antalet en bra bit över en miljon.

Telia har  under sommaren  marknadsfört sina erbjudanden i tv.

– Mobilt bredband kommer vara en viktig produkt även i höst, men det behöver inte vara i breda medier, säger Josefin Lundmark, marknadschef på Telia.

 

Bredbandsoperatörerna har fått skarp kritik från Konsumentombudsmannen för att deras marknadsföring inte stämt överens med verkligheten. I slutet av maj kom Telia, Telenor, Tele2 och Tre överens om att inte marknadsföra bredbandens teoretiska maxhastigheter, utan istället använda en lägre hastighet.

– Den här typen av frågor kommer hela tiden från kunderna. Då är det bra att vi har kommit överens om hur vi ska kommunicera, säger Thomas Ekman.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.