Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"En lönsam, modern affärsmodell"

Publicerad: 8 April 2010, 10:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Branschens experter tycker till om de bästa digitala kampanjerna och tjänsterna just nu.


 

Fredrik Lundgren, cd på Syrup Sthlm

– Det bästa just nu är chatroulette.com, tjänsten som en 16 årig rysk kille har byggt ihop. Det finns massor med exempel på folk som hittar sina egna sätt att göra kommunikation med hjälp av chattrouletten. Favoriten just nu är pianokillen, eller kanske tributen till pianokillen. En pianospelande kille fyller en hel teater med 2000 personer och sjunger om dom han möter i chattrouletten. Vem blir först att kunna göra något kommersiellt bra? Dags för Reinfeldt våga sig ut i chattrouletten, valrörelsen kan behöva lite naket.

Chatroulette.com

Pianokillen

 

 

Karin Almers, projektledare, strategi och affärsutveckling på Schibsted

– En viral film ska ha en kvalitet som gör att man vill skicka den vidare till alla sina kompisar. En klassisk reklamfilm såsom Pedigrees slowmotion-hundar kan vara så vacker och rolig, så att man faktiskt skickar den vidare. Det är en extra kvalitet när filmer utnyttjar den interaktiva möjligheten - Radiotjänsts tackfilm är ett bra exempel på det. Men den bästa virala filmen just nu är ändå OK GOs video ”This too shall pass” med dominoeffekter tagna till nya höjder. OK Go gjorde ju en av tidernas bästa virala filmer med sin "treadmill dance" för några år sedan och nu har de gjort det igen!

OK GO – This too shall pass?

Radiotjänst tackfilm?

Pedigree slowmo?

 

 

Björn Jeffery, strategiskt ansvarig för framtidsmedier på Bonnier

– Jag är fortfarande imponerad av mobilutvecklarna Tapulous som bland annat ligger bakom spelen Tap Tap Revenge och Riddim Ribbon. Spelen är enkla och förföriskt lätta att fastna i, men vad som är mest intressant är affärsmodellen bakom. De säljer låtar inuti sina spel för över 1 miljon dollar i månaden, och har även gjort specialeditioner av spelen för enskilda musik-artister. Lägg därtill möjligheter att annonsera i spelet på olika vis och du har en modern affärsmodell - många små intäktsströmmar som gemensamt skapar ett lönsamt digitalt bolag.

 

Elsa Falk, kommersiell redaktionschef på Aftonbladet

– Med risk för att vara navelskådande så håller vi själva på att dra igång en viral kampanj/film - Superprinsen. När vi skapade Superprinsen så var det inte främst för att hitta på en lysande viral kampanj. Det var först och främst ett försök att göra något lite annorlunda kring bevakningen av kronprinsessans bröllop. Sen lämpar sig ju korta, tecknade sekvenser sig väldigt bra i virala kampanjer. Så på det sättet fyller ju Superprinsen två syften kan man säga.

Superprinsen på Aftonbladets webb-tv

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.