Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"En banner i standardformat är värdelöst"

Publicerad: 22 Januari 2009, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Försvarets marknadschef Staffan Slörner anser att han haft lågkonjunktur i åtta år. Han har inga fysiska produkter att sälja och en marknadsföringsbudget på modesta 30 miljoner kronor. Men reklam- och marknadsföringspriserna ramlar in, mycket tack vare aggressiva satsningar på nätet.


Staffan Slörner, marknadschef på Försvarsmakten. Försvarsmaktens reklam var oerhört framgångsrik förra året, i alla fall om reklampriser är ett mått på framgång. Runt hälften av budgeten lades på digital medier.

- Om jag tvingas välja är det de digitala kanalerna jag gör mig av med sist men jag tycker det är fel att säga att en mediakanal är bättre än en annan, säger Staffan Slörner som de senaste åtta åren haft olika marknadschefsbefattningar inom Försvarsmakten.

Kampanjsajt för rekrytering, av DDB. Hans arbete går ut på att fylla försvarets rekryteringsbehov, något som blivit allt svårare i takt med att värnpliktskullarna minskat drastiskt. Mellan 4.000 och 6.000 personer per år exklusive värnpliktiga behöver försvaret rekrytera.

- Vi är ingen vanlig arbetsgivare och vi har ingen vanlig produkt att sälja. För oss handlar det om att arbeta upp ett starkt varumärke. Då blir det lättare att rekrytera och när vi kan rekrytera fler stärks också vårt varumärke.

Fjolårets reklam har hittills vunnit 24 olika utmärkelser, bland annat ett guld i Eurobest i kategorin interactive, en 75W i 100-wattaren, priset som Årets annonsör i Media Week och ett Guldägg. Flera av priserna vanns efter framgångar på nätet tillsammans med reklambyrån DDB och mediebyrån Carat.

- Allt går inte att uppnå på nätet. Är det bred räckvidd du är ute efter måste man komplettera med traditionella medier. Men digitalt kan vara både flexibelt, snabb, ytligt och långsiktigt beroende på hur det används. För några år sedan la vi all fördjupande reklam på nätet, i dag går det göra precis tvärtom istället.

För åtta år sedan låg försvarets marknadsbudget på 1,8 miljoner kronor. I takt med att värnplikten har nedmonterats har marknadsföringsbudgeten ökat. Staffan Slörner anser att om organisationen ska fortsätta som i dag måste marknadsföringsbudgeten tredubblas för att rekryteringsbehoven ska kunna tillgodoses.

Marknadsföringsbudgeten låg förra året på ungefär 30 miljoner kronor, 20 miljoner kronor lades på medieköp. Att stora delar investeras på nätet har enligt Staffan Slörner inte att göra med att nätet skulle vara billigare än andra medier.

- När jag började köpa banners för åtta år sedan kostade det nästan ingenting. Men det är inte lika kostnadseffektivt i dag. Kontaktkostnaden kan vara lägre i både tv och i print.

I dag är det långt i från enbart banners som står för medieköpen på nätet.

- Vi finns på Facebook, jobbar med in game-advertising och ser sök som en hygienfaktor som måste finnas med. Bannerannonsering är fortfarande en del men där gäller det att tänka nytt. En banner i standardformat på Aftonbladet.se är värdelöst och aldrig värt pengarna. Men annorlunda format på samma sajt kan fungera jättebra.

Han vurmar för forum där det går att hitta en liten men mycket intresserad målgrupp.

- Vi har kört kampanjer på små sajter för svenskar som pratar språk som finns i Afghanistan. På så sätt har vi lyckats hitta folk till vissa positioner till en kostnad på nästan ingenting.

Staffan Slörner vill dock bli bättre på att fånga upp vad som händer i forum på nätet och bli bättre på att kommunicera med de som skriver om försvaret.

-Jag tror mycket på forum men som myndighet är det väldigt viktigt att vi går ut och kommuniceras på rätt sätt, annars kan det lätt bli fel. Men att förbättra oss på hur vi tar emot sociala medier är något som vi måste jobba med.

Besök en av de rekryteringssajter som gjorde under 2008.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.