Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

En av tre svenskar kan tänka sig att lämna Facebook

Publicerad: 3 Oktober 2019, 07:50

Var tredje svensk överväger att lämna Facebook. Det visar en ny studie från Audience Project.

Foto: Janne Naess

En ny studie från Audience Project visar att 28 procent av svenskarna har övervägt att lämna Facebook och att de appar svenskarna har svårast att klara sig utan är bankernas.


Ämnen i artikeln:

YoutubeInstagramFacebook

Audience Project, ett techbolag inom marknadsföring, presenterar nu årets studie av användandet av appar och sociala medier i sju länder.

För första gången är de två appar som svenskarna uppger att de har svårast att klara sig utan ingen socialt medium, utan BankID-appen och Swish. 29 procent uppger att de har svårast att klara sig utan BankID. Samma siffra för Swish ligger på 17 procent. Instagram puttas ned till tredjeplats från fjolårets mätning.

Facebook är fortsatt det sociala medium som flest svenskar använder. Youtube och Instagram bibehåller de andra pallplatserna. 

När det gäller de flesta sociala medier-nätverken är det få svenskar som överväger att lämna. Utom när det kommer till Facebook. Där visar studien att 28 procent av svenskarna har övervägt att lämna mediet. Siffran är nästan tre gånger så hög i Sverige som hos våra skandinaviska grannar (10 procent i Danmark och 11 procent i Norge).

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

YoutubeInstagramFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.