Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Emma af Robson, Familjelivs nya vd: "Kvinnor ska inte se varandra som hot"

Publicerad: 5 April 2014, 07:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18

Hennes karriär har gått spikrakt uppåt. Familjeliv Medias nya vd Emma af Robson berättar om hur hon ska jonglera posten med sitt eget familjeliv, om sin kärlek till "Game of Thrones" och vad hon egentligen tycker om könskvotering.


Ämnen i artikeln:

Familjeliv MediaStampen

Karriären började som telefonsäljare på Mediaplanet och sedan dess har jobberbjudandena haglat över Emma af Robson.

Hon har varit försäljningschef på både Metro, Dagens Nyheter och på Stampen Media Partner och ska nu alltså axla rollen som vd på Stampen-bolaget Familjeliv Media.

Som mamma tror Emma att hon har en klar fördel i rollen som vd för ett bolag som till största delen riktar sig till mödrar och blivande mödrar.

– Jag har ju själv stött på och följt Familjeliv sedan jag blev mamma och jag tror absolut att det kan vara bra att känna igen sig i och kunna relatera till sin egen produkt, säger hon.

Det är erkänt ganska svårt för kvinnor att ta sig till höga positioner inom företagsstyrelser och kvotering har varit ett hett diskussionsämne de senaste åren. Hur ser du på det?

– Jag är lite tudelad där faktiskt. Å ena sidan är jag inte riktigt för kvotering för jag skulle själv aldrig vilja bli kvoterad utan vald på egna meriter. Men det har varit uppe för debatt ganska länge att kvinnor ska ta större plats och jag tycker inte att det händer så mycket så jag har svårt att bestämma mig. Å ena sidan ja och å ena sidan nej.

Hur ska kvinnor jobba sig uppåt i karriären?

– Jag kan bara utgå från mig själv när jag rekryterar och jag är ute efter kompetenta personer. Och jag har många kompetenta kvinnor i mitt nätverk. Kvinnor måste jobba mer i sina egna nätverk. Män är duktiga på det, vi har inte varit lika duktiga. Men det kommer ju en generation nu som jobbar sig uppåt och man måste hjälpa varandra uppåt.

Vilka är dina bästa karriärstips?

– Att lita på sin intuition, att inte stänga några dörrar och tänka efter lite innan man fattar stora beslut. Och att inte ha en specifik plan, den här branschen är snabbrörlig och förutsättningarna ändras hela tiden. Man ska försöka att inte fastna i ett visst spår. Och som kvinna ska man nätverka på sitt eget sätt och hjälpa varandra istället för att se andra kvinnor som hot.

Vem är du utanför karriären?

– Just nu prioriterar jag helt och hållet min familj så det blir mycket familjehäng. Vi gillar att åka till landet om helgerna till exempel. Annars så läser jag mycket, om historia och illustrerad vetenskap om jag får tid.

Hur ser dina medievanor ut?

– Det jag hinner med. Jag är ju 80-talist så jag läser det jag kan digitalt. Sedan blir det mycket Netflix och HBO. Jag är ett stort sci-fi-fan och har sett varje Sagan om ringen-film minst 14 gånger om så därför älskar jag såklart "Game of Thrones".

Vart ser du dig själv om 10 år?

– Lycklig hoppas jag. Jag har svårt att se mitt slutskede utan jag lever mycket här och nu. Men jag hoppas att jag har ett jobb jag trivs med och att min familj bra. Sen hoppas jag att jag är kvar i samma bransch, jag tycker det är väldigt kul.

Lyssna på Emma af Robsons lördagslista i Spotify här:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify:user:dagensmedia:playlist:7uE9NggmKh1OWaIaZ3A8cv" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Andrea Svanberg


Ämnen i artikeln:

Familjeliv MediaStampen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.