Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

"Eljuntan" lyfte E24

Publicerad: 3 Mars 2011, 04:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

E24:s stora granskning av elbolagen lyfte trafiken markant, med knappt 23 procent. ”Det var en av våra bästa veckor”, säger chefredaktör och vd Per Lundsjö.


Ämnen i artikeln:

E24Kia-indexAftonbladet.se

Efter flera veckor på tronen knuffas nu Aftonbladet ner av MSN.se, som återigen tagit ledningen på Kia-Index.

Under vecka 8 ökade MSN.se sin trafik med 1,19 procent, vilket innebär 5 670 556 unika webbläsare.

Även Svt.se och Bloglovin fortsätter att öka, med 11,91 respektive 14,43 procent.

Men den största vinnaren i veckan har varit E24, som med en ökning på 23 procent landar på plats 14, med över 1 miljon unika webbläsare.

– Det är inte första gången vi har över 1 miljon, utan femte gången. Men det har varit en av våra bästa veckor, säger Per Lundsjö, vd och chefredaktör på E24.

Han menar att den stora trafikrusningen beror på främst två faktorer. Dels har E24 under veckan fortsatt sin artikelserie kring de stora elbolagen, vilket skapat stor uppmärksamhet och dragit mycket trafik, dels lanserade sajten deras nya börstjänst.

– Det är saker som intresserar och engagerar lite utöver det vanliga. Våra kärnläsare har varit mycket nyfikna på börsskärmen, säger Per Lundsjö, och menar att lanseringen är det största som E24 gjort på flera år.

– Sedan är det väldigt många som varit intresserade av att följa granskningen av ”Eljuntan”.

Artikelserien har dessutom samkörts med Aftonbladet, något som kan ha hjälpt till att få upp trafiken.

– Jag vet inte riktigt hur mycket vi fått in via Aftonbladet, men det är klart att vi fått en hel del nya läsare, säger Per Lundsjö.

Hur ska ni behålla läsarna?

– Vi kan inte lansera något nytt varje vecka. Men vi ska försöka hålla i det här med elbolagen. Engagemanget och intresset är stort. Sedan får vi se vad vi hittar på.

KIA-index är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser och ägs och drivs av Sveriges Annonsörer.

Kia-index vecka 8

 

Namn

Unika webbläsare

Besök

Sidvisningar

%

1 (2)

MSN.se

5 670 556

20 652 283

56 569 514

1,19

2 (1)

Aftonbladet

5 661 576

27 107 720

88 531 921

0,65

3 (3)

Hotmail

5 173 310

19 463 978

43 195 503

-1,38

4 (4)

blocket.se

4 609 858

12 225 731

225 964 945

-1,29

5 (5)

hitta.se

3 669 428

6 594 236

18 973 891

-1,5

6 (6)

Eniro.se

2 650 184

4 630 170

23 606 066

-0,7

7 (7)

Messenger

2 596 096

13 065 000

26 806 072

-0,83

8 (8)

Expressen

2 546 797

8 893 261

38 094 956

1,96

9 (9)

svt.se

1 814 212

4 464 979

18 993 573

11,91

10 (10)

DN.se

1 503 508

4 368 624

17 661 821

1,75

11 (11)

Tradera

1 307 508

4 059 045

89 572 327

0,6

12 (12)

hemnet.se

1 234 228

2 981 246

19 817 237

-2,92

13 (16)

Bloglovin

1 135 152

2 959 501

9 883 714

14,43

14 (19)

e24.se

1 088 313

1 692 005

6 135 050

22,97

15 (13)

tv.nu

1 037 571

2 971 889

13 542 915

1,28

16 (14)

svd.se

1 017 113

2 263 984

9 153 601

2,12

17 (15)

di.se

1 011 454

3 647 384

21 458 814

1,7

18 (17)

SR.se

955 565

1 991 319

6 456 189

3,72

19 (18)

Bilddagboken.se

871 839

2 789 071

5 068 920

-2,53

20 (21)

prisjakt.nu

791 325

1 350 484

5 919 357

4,34

Ardalan Samimi


Ämnen i artikeln:

E24Kia-indexAftonbladet.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev