Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Elgiganten och Phone House slår ihop marknadsavdelningarna

Publicerad: 30 September 2015, 09:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Efter samgåendet med Phone House – två får gå när Elgiganten stuvar om på marknadsavdelningen.


Ämnen i artikeln:

Elgiganten

För ett år sedan gick Phone House Sverige och Elgiganten ihop. De två bolagen fortsatte initialt som skilda varumärken. Nyligen började fusionen få mer konkreta effekter då Phone House-kedjan började transformeras till Elgiganten Phone House.

Marknadsorganisationen har också setts över. Nu slås de två marknadsavdelningarna ihop, kan Dagens Media berätta.

– Vi slår ihop marknadsavdelningarna och gör en del förändringar i organisationen, säger Johan Järnliden, som är ny marknadschef för Elgiganten.

Det innebär konkret att två av totalt sex tjänster försvinner.

– Vi effektiviserar verksamheten något, säger Johan Järnliden.

Han är tidigare marknadschef för Phone House, och får nu jobbet som marknadschef för hela Elgiganten i Sverige. Den tidigare marknadschefen Eddie Hernandez blir istället nordisk marknadsdirektör för Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår.

Elgiganten, som verkar på en hårt konkurrensutsatt marknad, är en av Sveriges allra största annonsörer. Under årets första sex månader spenderade bolaget närmare 200 miljoner kronor brutto på medieköp, enligt Sifo reklammätningar.

Det var en minskning med 31,7 procent jämfört med föregående år enligt Sifo reklammätningar. I siffrorna ingår digitala investeringar dock inte, förutom på annonsköp på ett litet antal sajter. En förändring i mätmetoden för tv som genomfördes vid årsskiftet kan också påverka sifforna.

Johan Järnliden uppger att Elgiganten nu ser över sina medieköp.

– Elgiganten är ett starkt varumärke i dag, men det finns potential att effektivisera sättet vi kommunicerar på för att vara mer relevanta för våra kunder.

Kommer ni att dra ned på reklamköpen?

– Inte nödvändigtvis. Vi kommer att fortsätta investera mycket i medieköp, men vi kommer också fokusera mer på egna kanaler som vår hemsida, vår Facebooksida och utveckla kommunikationen mot vår befintliga kundbas.

Elgiganten jobbar sedan många år med den norska reklambyrån Schjarven. På mediebyråsidan jobbar bolaget med Vizeum. Johan Järnliden säger att inga förändringar på byråfronten är planerade.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.