Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ehsan Fadakars nya toppjobb inom Schibsted

Publicerad: 27 Maj 2015, 11:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Som ansvarig för hela Schibsted Publishings sociala medier-strategi ska Ehsan Fadakar titta på hur hela koncernen kan utvecklas.


Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladet

Ehsan Fadakar, som idag är chef för sociala medier på Aftonbladet, får en utökad roll. Nu blir han ansvarig för strategi kring sociala medier och omvärldsbevakning inom hela Schibsted Publishing.

– Jag ska ta ett större grepp kring hur Schibsted jobbar med alla de nya externa plattformar som erbjuds och jobba strategiskt med de planer som Schibsted har. När konkurrensen blir global så tror jag att det här är en ganska naturlig utveckling, säger Ehsan Fadakar till Dagens Media och fortsätter:

– Under de senaste månaderna har vi diskuterat fram och tillbaka i vilken form det här ska göras. Vilka ansvarsområden vi kommer ha och vilka projekt vi inledningsvis ska jobba med. Jag tror att Jan Helin litar på att jag kan fixa det här och själv har jag inte heller några problem med att tro det.

Matilda Andersson och Viktor Adolfsson blir ansvariga för Aftonbladets närvaro och paketering i sociala medier och Eric Carlsson samt Mauri Hermundsson blir närmast ansvariga för Lajkat. Ehsan Fadakar kvarstår dock som ansvarig utgivare för sajten.

– Planen är att andra ska jobba mer operativt medan jag kommer att arbeta mer strategiskt. Lajkat har blivit en välkänd produkt i Sverige och pengarna börjar rulla in, så det är klart att jag vill vara med på den resan också, säger han och fortsätter:

– Lajkat är en experimentverkstad för Schibsted och där är det lätt att titta på hur man exempelvis kan jobba med viral trafik och paketera nya säljmöjligheter. Gör man det på stora Schibsted går det långsamt. På Lajkat går det att göra snabbt och sedan föra över de erfarenheterna på resten av Schibsted och det har fungerat bra hittills.

Enligt Ehsan Fadakar är den stora utmaningen de globala aktörer som kan vara 10-20 gånger större än Schibsted.

– Vi måste titta på hur vi kan samla ihop hela Schibsted och utveckla något som folk fortfarande vill ha om tio år. Idag är Aftonbladet Sveriges primära nyhetskälla och det ska den vara också fortsättningsvis. Det är ingen liten utmaning med tanke på konkurrensen.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.