Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Egmont förbereder sig för Ipad

Publicerad: 15 April 2010, 10:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Egmont har legat lågt, men utvecklar nu sina första titlar för Ipad.


Bonnier R&D började ta fram prototypen för digitala tidskrifter långt innan Apple presenterade sin Ipad. För de andra förlagen startar jobbet med digitala tidskrifter nu, när Ipad finns på marknaden.

– Vi har hämtat hem en Ipad och tittar nu på hur vi kan finnas även i den plattformen, säger Per Kjellander, vd på Egmont.

Några av Egmonts titlar, däribland Auto Motor & Sport, finns som Iphoneapplikationer. Per Kjellander tror att samma titlar skulle fungera i Ipad.

– Med Ipad finns möjligheten att hitta samma magasinkänsla som papperstidningen ger, men utan att behöva hugga ner några träd. Däremot är fler parter inblandade, så det är inte säkert att det blir en besparing för förlagen, säger Per Kjellander.

LRF Medias vd Håkan Fredlund har en mer avvaktande inställning till Ipaden.

– Vi håller ögonen på vad som händer, men tänker inte vara några pionjärer, säger han.

Björn Jeffery på Bonnier R&D tror att de digitala tidningarna har potential att bli mer attraktiva produkter än papperstidningen för magasinälskare.

– Bara det här med sökbarheten gör det bättre. För oss internetmänniskor är det oerört frustrerande att behöva leta igenom en hög tidningar för hand efter en artikel vi vet att vi har sett, säger han.

Per Kjellander tror att det dröjer innan de digitala tidskrifterna tar över.

– Det handlar inte om att ersätta pappersmagasinet, utan snarare som ett komplement. Det kommer att ta tid att ändra läsarnas beteende.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.