Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Egmont bildar ny europeisk organisation: ”Vi vill vässa oss”

Publicerad: 24 Augusti 2020, 10:44
Uppdaterad: 24 Augusti 2020, 12:21

Egmont Publishing bildar ny ledningsgrupp i samband med organisationsförändringen.

Foto: Klaus Rudbæk

Egmont Publishing samlar sina europeiska medieverksamheter i en enda gemensam organisation. Per Kjellander blir vd.


Ämnen i artikeln:

Per KjellanderEgmont Publishing

Egmont Publishing bildar en ny organisation som samlar medieverksamheterna från tolv europeiska länder. Därmed går man från att ha tre regioner till två.

Syftet med organisationen är att bättre kunna ta tillvara på kunskap och erfarenheter som finns i de olika länderna och inom affärsområdena Kids och Consumer Magazines. Det är också ett sätt för bolaget att främja den strategiska och långsiktiga utvecklingen inom Egmont Publishing. 

– Enkelt uttryckt så vill vi bli bättre. Vi vill vässa oss och bli ännu bättre inom alla områden och producera bra innehåll och bli bäst i klassen på prenumeration, affärsutveckling och varumärkesbyggande. Det här ger oss de rätta förutsättningarna och möjlighet att jobba mer tillsammans och lära av varandra, säger Per Kjellander, som har utsetts till att leda verksamheten i region EU & Storbritannien. 

I dag har han en roll som vd och regionansvarig för Egmont Publishing i Sverige, Storbritannien, Polen och CEE. Nu adderas även Danmark och Tyskland till hans ansvarsområde.

– Jag ser fram emot att vi, genom ökad samverkan och synergier tvärs över landsgränserna, kan lägga grunden för en ännu starkare position för vår Kids-verksamhet internationellt samt för vår Consumer Magazines-verksamhet i Sverige och i Danmark.

I den nya regionen ingår även affärsområdet ”Marketing Services” som omfattar verksamheterna i Kan, Ingager, Klintberg/Nihlén, S360 och Belong.

Sammanlagt ingår 930 medarbetare i Per Kjellanders ansvarsområde. Förändringen ska genomföras under september.

För Per Kjellanders del innebär den nya rollen bland annat att han kommer att utgå från Köpenhamn istället för det svenska kontoret i Solna. 

– Jag är inne på mitt 17:e år på Egmont och det har varit 17 år av ständig förändring och nya utmaningar. Så det här känns jättekul och inspirerande, och jag är glad över att ha fått förtroendet. Jag känner mig peppad och entusiastisk.

Samtidigt utses en ny ledningsgrupp för den nya organisationen. I ledningsgruppen ingår:

Marika Bark, leder affärsområdet Kids.
Frank Vilstrup, leder affärsområdet Consumer Magazines.
Charlotte Strinnholm, strategy & development director.
Thomas Black, digital director.
Frank Thorsen, global supply director.
Annemette D. Sørensen, CFO.
Johan Taubert, förlagsdirektör för Tidskrifter i Sverige, och Heikki Lampinen, direktör för Annons, event och digital i Sverige, kommer att ingå i ledningen för affärsområdet Consumer Magazines.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.