Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Efter Viralgranskaren – nu ska Metro slå hål på hälsomyter

Publicerad: 23 September 2014, 13:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Viralgranskaren har gett Metro blodad tand. Nu lanserar tidningen den nya undersajten Hälsogranskaren.


Ämnen i artikeln:

Metro

Idén till Hälsogranskaren kläcktes av Emma Björkman, en av de två redaktörerna som ska jobba med satsningen.

Christofer Ahlqvist är chefredaktör på Metro.

– I dag blir vi överösta med tips och råd om hur man ska leva. Vi vill hjälpa läsarna att hitta rätt inom den här genren och slå hål på hälsomyter som delas på nätet. Det blir Viralgranskarens syskon, säger han till Dagens Media.

Är det inte svårare att komma fram till en "sanning" inom det här området?

– Ja, när det gäller vissa frågor. Men vi har tre olika stämplar: sant, falskt eller mix och det kan nog bli så att mix används lite oftare. Vi vill ge en så nyanserad bild som möjligt. Däremot kommer vi att kunna säga att vissa saker som delas på nätet är falska rakt av.

Ni har fått lite blodad tand av Viralgranskaren?

– Absolut, den har varit en succé. Nu tittar vi på andra koncept där vi kan nischa oss på den digitala mediemarknaden.

Vilka andra områden kan du se Metro granska?

– Jag vill inte gå ut och prata om dem nu. Om vi har något på gång vill jag vänta tills vi är tillräckligt redo.

Vad ser du för affärsmöjligheter med Hälsogranskaren?

– Framför allt handlar det om att bygga Metro.se och på så sätt öka trafiken och få en bättre sajt. På så sätt har vi möjlighet att kunna öka våra intäkter digitalt.

Hur har det gått med trafiken sedan ni lanserade Viralgranskaren?

– Det gick bra redan från början och har fortsatt att gått bra. Den är verkligen en del av vår mer allmänna trafikökning som vi haft den senaste tiden.

Förra veckan hade Metro.se 226 548 unika besökare enligt Kia index. Dessutom hade tidningens mobilsajt 304 337 unika besökare.

Vecka 34, då Metro.se återigen började mätas i Kia index efter ett uppehåll, var den siffran 283 409 unika besökare på desktopsajten.

Vecka 34 2012, den sista veckan Metro mättes innan uppehållet, hade sajten 74 030 unika besökare.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.