Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Efter nedläggningen – Binksäljare hoppar av

Publicerad: 8 April 2013, 12:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Binks personal skulle flyttas till mediernas egna säljavdelningar. Men nu väljer både säljchefer och säljare att hoppa av, kan Dagens Media berätta.


Det är nästan exakt en månad sedan Gunilla Herlitz klev in Binks lokaler på Regeringsgatan i Stockholm och gav det omskakande beskedet: Bonniers gemensamma digitala säljbolag – ett prestigeprojekt initierat på order av koncernchefen Jonas Bonnier – skrotas.

Dagens Media har sedan dess försökt nå Binks vd Martin Ahrend.

– Jag sitter i ett möte, säger han vid ett tillfälle.

– Jag ringer tillbaka om fem minuter, säger han senare.

Det löftet bryts.

Martin Ahrend har sedan dess gjort sig otillgänglig för frågor.

Vad som händer med Binks ledning, som förutom vd:n Martin Ahrend består av en handfull personer, är ännu oklart.

Affärsområdeschefen Karl Prytz är fåordig om sin egen framtid.

– Mitt fokus nu ligger på de interna processerna, att göra detta så bra som möjligt för de anställda. Om du har frågor om Bink kan du vända dig till Martin (Ahrend) eller Gunilla (Herlitz), säger han.

I Bink, som bildades i början av 2010, har sajter som dn.se, di.se, expressen.se, TV4.se och Sydsvenskan.se ingått.

Planen från Bonnier har varit att flytta Binks säljare till respektive titel.

Som Dagens Media kunde berätta i förra veckan planerar dock TV4 att göra sig av med de fem säljare som flyttats över från Bink.

Till det kommer nu att ett flertal säljare har valt att sluta efter den stora omorganisationen.

Expressen.se hade uppemot tio säljare på Bink. Enligt uppgift till Dagens Media har tre av dem valt att sluta i och med flytten till Expressen.

– Jag tackade nej till att flytta. Jag såg ingen utmaning i det, säger en av säljarna.

Även Patrik Österlund, som har varit försäljningschef för di.se på Bink har valt att sluta.

– Jag håller på att avveckla mig själv från verksamheten. Det är ett personligt beslut, säger han.

Dagens Industri välkomnar de övriga säljarna från Bink – som enligt uppgift till Dagens Media dragit in i runda slängar 100 miljoner kronor årligen.

– Vi tänker absolut inte göra som TV4. Bink-säljarna är ett oerhört välkommet tillskott till vårt säljteam, säger Andreas Sandin.

Han är en av dem som ”drivit på” för att få plocka hem säljet och slippa Bink, då allt fler annonsörer vill köpa annonsering från hela Dagens Industris utbud.

– Fler och fler vill köpa från hela vår arena. De digitala säljarna från Bink har en spetskompetens som vi inte har i huset. Vi är jätteglada för att få hit dem.

Även DN och Sydsvenskan, som haft ett gemensamt säljteam på Bink, kommer att fortsätta att arbeta med samma personal.

– Vi kör på som vanligt. Säljarna på Bink flyttas över till DN och vi fortsätter att arbeta med dem, säger Sydsvenskans publisher Lars Dahmén till Dagens Media.

Veckans Affärer avslutade sitt samarbete med Bink redan i vintras.

– Vi tog hem det säljer redan vid årsskiftet så vi har inte kvar några säljare på Bink, säger Mikael Nestius, affärsområdesansvarig på Bonnier Business Press, till Dagens Media.

Bink har redan sedan starten mötts av intern kritik inom Bonnierkoncernens bolag. Både TV4 och Expressen valde initialt att stå utanför.  Massiv branschkritik riktdes även mot Martin Ahrend då han valde att hålla Bink utanför Sifos webbmätningar.

Dagens Media har sökt Gunilla Herlitz och Expressens vd Bengt Ottosson.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.