Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Efter kritiken – nu får Bink tårta

Publicerad: 17 Oktober 2011, 11:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:54

Di.se går mot försäljningsrekord. Redan nu har sajten dragit in mer än på hela förra året.


Ämnen i artikeln:

BonnierDI.seDagens IndustriBink

För helåret 2010 omsatte Di.se online AB 96,3 miljoner kronor, varav merparten kom från bannerförsäljning. Det var en ökning med 25 procent jämfört med krisåret 2009.

Och helåret 2011 bjuder på ännu en stor ökning i försäljningen, kan dagensmedia.se berätta.

Redan i fredags slog di.se fjolårets siffror – och di.se berömmer Bonniers säljbolag Bink, som tidigare har ifrågasatts internt bland Bonnier-bolagen.

– Riktigt kul att redan nu passera fjolårets starka försäljning. Vi firar med att ge läsarna det bästa vi kan varje dag. Sedan har jag också skickat en tårta till säljare och traffic på Bink. Det är det väl värda och ett bra avbrott från alla domedagsprofetior inom mediebranschen, säger Linus Paulsson, chefredaktör på di.se.

Vad ligger bakom den ökade försäljningen?

– Det finns inga enkla genvägar till en bra nyhetssajt eftersom vi bedöms hårt och obarmhärtigt av läsarna varje ny dag. Med en bra bit över 20 miljoner sidvisningar per vecka lyckas vi väl hyggligt med det. Utan kvalitet i produkten är det svårt ens för en stjärna att sälja. Och annonsörerna förstår det här sambandet och effekten som di.se ger.

– Samtidigt vore vi korkade om vi inte höll extrem koll på omvärlden när länder i vår närhet rasar samman och många famlar om var konjunkturen är på väg.

Linus Paulsson vill inte sia om var försäljningen beräknas landa på i reda tal för helåret 2011. Men givet att över två månader återstår på året bör di.se kunna nå upp till försäljningssiffrorna för 2008. Då omsatte Di.se online AB drygt 106 miljoner kronor.

Försäljningen på di.se sköts sedan i januari 2010 av Bonniers gemensamma digital-bolag Bink.

– Säljet på Bink funkar bra. Beviset är den starka intäktsökningen, säger Linus Paulsson.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.