Digitalt
Efter köpet – Twitters annonsförsäljning rasade med 46 procent
Publicerad: 13 januari 2023, 07:05
Foto: Carina Johansen/NTB/TT + Jeff Chiu/AP/TT
Stora annonsörer har pausat sin annonsering på Twitter efter Elon Musk tillträde. Färska siffror från Standard Media Index visar hur mycket Twitter tappade under november månad i USA.
Twitters annonsförsäljning rasade med 46 procent under november månad, jämfört med föregående period samma år, det vill säga efter det att Elon Musk tog över bolaget. Det skriver Adage som har tagit del av siffror från Standard Media Index som baserar sina siffror på månatliga fakturor från de stora medieholdingbolagen och oberoende mediebyråerna i USA. Värt att poängtera är att siffrorna alltså inte täcker alla annonsinvesteringar i Twitter.
– November är en typisk ”topp tre”-månad när det kommer till annonsinvesteringar för Twitter. Så det faktum att de sjönk med nära 50 procent är uppenbarligen betydande, säger Nicole McCurnin, chef för annonsinsikter på Standard Media Index, till Adage.
Twitters annonsförsäljning minskade signifikant jämfört med andra sociala plattformar. Metas försäljning, enligt Standard Media Index, sjönk med 4 procent medan Snap Inc, Pinterest och Tiktok ökade med 2 procent, 13 procent respektive 46 procent. Den totala marknaden sjönk med 2 procent.
Som Dagens Media har rapporterat om tidigare har flertalet stora annonsörer pausat sin annonsering på plattformen efter det att Elon Musk tillträdde som vd. Siffrorna från Standard Media Index ger en fingervisning om annonsstoppets påverkan.