Digitalt presenteras av:

Efter klagomålen – klarare regler för rabattföretag

I samarbete med Konsumentverket har rabattföretaget Groupon tagit fram en branschöverenskommelse som ska öka tydligheten för konsumenterna.

I branschöverenskommelsen finns bland annat grundläggande riktlinjer för marknadsföring och beräkning av rabatter.

Syftet är att öka tydligheten och transparensen för konsumenterna vad gäller marknadsföring av varor och tjänster på nätet.

Bakgrunden till överenskommelsen är att Konsumentverket fått ta emot många klagomål på felaktigheter och oklarheter kring reglerna för rabattföretagen.

– Vi har gjort en del misstag och fått anmälningar då vi bland annat skrivit ut felaktigt normalpris, men har löst alla ärenden tillsammans med kunderna, säger Groupons vd Rickard Strömgren till Dagens Media.

Branschöverenskommelen ser han som bra, en befästning av hur företaget arbetat under de senaste 1,5 åren och en guide till hur Groupon och andra dealföretag ska utforma kampanjer.

– Varje anmälning är ett misslyckande. För oss hoppas jag att branschöverenskommelsen kommer att innebära nöjdare konsumenter, säger Rickard Strömgren.

Även Alexander Hars, vd för kampanjföretaget Let's deal är nöjd med branschöverenskommelsen.

– Den kommer att underlätta genom att göra kommunikationen gentemot konsumenterna tydligare, säger han.

Helen Preutz

Publicerad 2013-08-01 04.00Uppdaterad 2015-12-06 13.39

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: