Digitalt
Efter influencerbråken – IAB enar aktörerna
Publicerad: 22 september 2017, 12:47
Uppdaterad: 22 september 2017, 14:29
Charlotte Thür, vd för IAB Sverige, Linda Hörnfeldt, vd för Influencers of Sweden, och Lina Palmgren, vd för United Influencers och ordförande för IAB:s task force för influencer marketing.
IAB Sverige har samlat sin task force för influencer marketing för att förtydliga vad som krävs för att benämna sig som en "branschorganisation".
Efter den senaste tidens sammandrabbningar mellan landets ledande influencerbolag och Influencers of Sweden, bestämde sig IAB Sverige för att sätta ned foten.
Det är otydligheten kring ordet "branschorganisation" som har väckt reaktioner, och som ledde till att flera av nätverken gick ut gemensamt och markerade att de inte står bakom Influencers of Sweden, eftersom det är en organisation som företräder individer.
I dagarna samlade IAB därför sin task force inom influencer marketing för att förtydliga vad som krävs för att benämna sig en "branschorganisation".
Gruppen har nu enats runt att IAB Sverige är fortsatt en branschorganisation för företag som arbetar med influencer marketing och att en sådan inte har individer som medlemmar.
Linda Hörnfeldt, vd för Influencers of Sweden, bredriver en verksamhet som till skillnad har individer som arbetar som influencers anslutna. Influencers of Sweden ska hädanefter benämnas som en "intresseorganisation".
– Det är olyckligt att diskussion i media uppstått som aldrig var menad som någon kritik. Vi har ingen kritik att rikta mot person eller organisation, vilket har varit tydligt. Syftet var att förtydliga rollen för Influencers of Sweden och med det att uttalanden härifrån ej är konsensus för branschen, säger Linda Palmgren, vd på United Influncers och ordförande för IAB:s task force för influencer marketing, i ett pressmeddelande.
Linda Hörnfeldt är i sin tur "besviken" på hur budskapet från bolagen har lyfts fram, och menar att det hade gått att lösa på annat sätt. För att förtydliga affärsidén och säkerställa att inte fler missförståndsker kommer man nu alltså att ändra från "branschorganisation" till "intresseorganisation" i sin kommunikation.
IAB:s fokus är att arbeta aktivt med influencer-nätverk och köparsidan, för att skapa riktlinjer som alla involverade i annonsaffären kan följa.
Charlotte Thür, vd för IAB Sverige:
– Det känns bra att vi har samlat branschen i ett möte och pratat ut om saken "face to face", det löser oftast meningsskiljaktigheter snabbast.