Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Efter hajpen i vintras: Allt färre laddar ned Clubhouse-appen

Publicerad: 4 maj 2021, 06:58

Clubhouse-appen tycks tappa i popularitet, enligt ny statistik.

Montage: Privat + Pixabay

Nedladdningen av Clubhouse dalar kraftigt, enligt färska siffror. Samtidigt släpper Twitter en liknande samtalstjänst – och Facebook är i färd att utveckla en egen motsvarighet.


Ämnen i artikeln:

ClubhouseTwitterFacebook

Dagens Media rapporterade i början av förra veckan om att samtalsappen Clubhouse går trögt på den svenska marknaden – trots en ofantlig hajp kring appen när den introducerades i Sverige i slutet av januari i år. 

Statistik från Mediavision visar att färre än 50 000 i målgruppen 15-74 år i Norden uppger att de konsumerar Clubhouse-innehåll under en genomsnittlig dag.

Och färska siffror från analyshuset Sensor Tower, som Business insider tagit del av, visar dessutom att appen bara laddades ner 922 000 gånger i april globalt. Det kan jämföras med de 2,7 miljoner nedladdningar som gjordes i mars i år – och hela 9,6 miljoner i februari. 

Det har alltså skett en kraftig inbromsning. Men de som har tillgång till tjänsten tenderar att fortsätta använda den, enligt Sensor Tower.

Samtidigt lanserar nu även Twitter en samtalsfunktion vid namn Spaces för alla användare med minst 600 följare, rapporterar CNBC. Funktionen är ett led i plattformens mål om att ha i snitt 315 miljoner aktiva användare per dag till år 2023.

Nyligen meddelade även Facebook att de är i färd med att ta fram en liknande ljudtjänst som Clubhouse. 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ClubhouseTwitterFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.