Digitalt
Efter granskning – Tiktok inför bättre reklammärkning
Publicerad: 21 juni 2022, 12:24
”Vi vill dock vara tydliga med att insatsen är långt ifrån avslutad”, säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket. Foto: Kiichiro Sato
Som ett resultat av en granskning som bland annat Konsumentverket har varit drivande i ska Tiktok börja reklammarkera sina klipp bättre. ”Det är extra viktigt att ett företag som har många barn som användare följer marknadsföringsreglerna”, säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket
Från och med september kommer klipp på Tiktok att reklammärkas tydligare. Förändringen är ett resultat av ett arbete inom EU som har drivits av Konsumentverket i Sverige, konsumentmyndigheten på Irland och EU-kommissionen.
Under det senaste året har Tiktok granskats inom ramen för det europeiska konsumentskyddsnätverket, Consumer protection cooperation network. Granskningen har fokuserat på tre olika områden: reklammärkning, personaliserad reklam till barn samt Tiktoks virtuella mynt.
Som ett resultat av granskningen har Tiktok alltså lovat att ta fram en tydligare reklammärkning. Märkningen ska både användas för traditionella annonser och vid influencersamarbeten. Innan markeringen införs kommer den att testas av en oberoende part.
Samtidigt ska det även bli lika lätt för användare att säga nej till att appen samlar in användardata. Innan har det varit svårt för användarna att säga nej till detta.
Tiktok-mynten ska även få tydligare prisinformation och det ska även gå att ångra köp innan de har använts.
– Vi är glada över att ha kommit fram till detta första, positiva resultat. Det är extra viktigt att ett företag som har många barn som användare följer marknadsföringsreglerna, säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket, i ett pressmeddelande och forsätter:
– Vi vill dock vara tydliga med att insatsen är långt ifrån avslutad. Konsumentverket kommer noga att bevaka hur Tiktok väljer att implementera sina åtaganden för att säkra ett högt konsumentskydd, särskilt gentemot barn. Det kan till och med ifrågasättas om barn överhuvudtaget ska vara mottagare av personaliserad marknadsföring på en plattform som Tiktok.
Vidare ska Konsumentverket och EU-kommissionen fortsätta att granska Tiktok och se huruvida de följer EU:s konsumentskyddsregelverk.