Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Efter dödsfall: Italien kräver blockering av användare på Tiktok

Publicerad: 25 Januari 2021, 07:16

Italien vill att Tiktok skärper sina regler för åldersverifiering efter att en tioårig flicka i förra veckan omkom då hon deltog i en utmaning på plattformen.

Foto: Pixabay

En tioårig flick avled på Sicilien när hon deltog i en utmaning kallad ”blackout challenge” förra veckan. nu kräver Italiens dataskyddsmyndighet att plattformen blockerar användare, vars ålder inte kan verifieras.


Den tioåriga flickan omkom på onsdagen förra veckan efter att ha filmat sig själv under en slags utmaning eller ”challenge” som går ut på att hålla andan så länge som möjligt. Hon upptäcktes avliden i badrummet av sin femåriga lillayster, rapporterar bland andra The Insider. 

Den femåriga lillasystern ska ha sagt till sina föräldrar att storasystern ska ha ”lekt ”the blackout game” som går ut på att hålla andan tills man får syrebrist i hjärnan för att uppnå en rusig känsla. 

Nu kräver italienska myndigheter att Tiktok, som ägs av det kinesiska företaget Bytedance, ska blocka alla italienska användare vars ålder inte kan verifieras. Det rapporterar bland andra The Guardian.

Enligt Tiktoks regler så får personer under 13 år inte registrera konto på plattformen. Men enligt den italienska dataskyddsmyndigheten är den regeln relativt lätt att kringgå. 

Bytedance sade, enligt Reuters, i ett uttalande på fredagen att företaget inte har hittat något innehåll på plattformen som på något sätt skulle kunna ha uppmuntrat flickan att delta i den utpekade utmaningen. 

Den italienska dataskyddsmyndigheten meddelade som svar på det att Tiktok blockeras i landet med omedelbar verkan till och med den 15 februari, såvida inte plattformen skärper sina regler för åldersverifiering. 

 

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.