Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Efter Delta Projects-köpet: Azerion köper även svenska adtechbolaget Strossle

Publicerad: 7 juli 2021, 10:51

Reklam- och spelplattformsbolaget Azerion, med huvudkontor i Amsterdam, köper svenska adtechbolaget Strossle. Azerion vill genom förvärvet stärka sin position i Norden samt i Central- och Östeuropa.

Foto: Skärmdumpar från företagens respektive sajter

Förvärvet görs för att Strossle uppges ha stor kompetens inom kontextuell marknadsföring i en allt mer cookiefri värld. Alla tredjepartskakor ska exempelvis fasas ut från Chrome kommande år.


Ämnen i artikeln:

CookiesAzerionMartech och adtech

Reklam- och spelplattformsbolaget Azerion, med huvudkontor i Amsterdam, köper svenska  adtechbolaget Strossle. Azerion vill genom förvärvet stärka sin position i Norden samt i Central- och Östeuropa. 

– Azerion är en perfekt match för Strossle. Vi har velat expandera vårt erbjudande ut i Europa och då krävs en större spelare med kompletterande produkter vilket Azerion har. Inom Azerion familjen kan vi också accelerera vårt hårda arbete mot att skapa fantastiska produkter för annonsörer som inte stör användarnas upplevelse. Idag är en bra dag för framtidens marknadsföring, säger Strossles vd Håkon Tilier, i ett pressmeddelande från bolaget.

Köpet följer tätt inpå förvärvet av ett annat svenskt adtechbolag vid namn Delta Projects. Köpen har finansierats med intäkter från Azerions obligationsemission på 200 miljoner euro som genomfördes på Stockholmsbörsen i april i år. Framåt är det inte omöjligt att Azerion försöker notera sig på börsen för att kunna fortsätta sin expansion på den europeiska marknaden. 

LÄS MER: Azerion gör nytt svenskt förvärv – köper Delta Projects 

– Strossles prisbelönta kontextuella och integrerade reklamplattform förväntas utöka Azerions portfölj och stödja våra kunder på de nordiska marknaderna och CEE-länderna. Vi ser Strossle som ett strategiskt förvärv i en kaklös värld där webbspårning alltmer förlitar sig på samtycke. Tjänster som innehållsrekommendationer och integrerade lösningar gör det möjligt för annonsörer att nå sin målgrupp utan att involvera användardata och kontextuell reklam får snabbt grepp. Tillsammans kan vi skapa mer värde för annonsörer och utveckla tjänster och verktyg som respekterar användarnas rätt till digital integritet, säger Patrik Fagerlund VP Nordics på Azerion i pressmeddelandet.

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.